Het is afgeleid van leven, met het voorvoegsel uit.
http://nl.wiktionary.org/wiki/uitleven

Er is niet veel meer over te vinden. Uiting geven aan je gevoel, je helemaal laten gaan, je uitleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bedoelt waarschijnlijk: zich uitleven.
Volgens onderstaande bron betekent dat: zijn hartstochten, neigingen ten volle den vrijen teugel laten; zijn vermogens zich ten volle, vrijelijk laten ontplooien.
Zo kun je zeggen: hij leeft zich uit. Hij geeft zijn hartstochten de vrije teugel.

Uitleven (zonder zich) betekent: het ten einde leven.
Bijvoorbeeld: hij heeft nog drie weken uitgeleefd.
Het kan ook wegkwijnen betekenen.
Met de oude Dame blijft het sukkelen, en men vreest, dat het op een uitleving zal neder komen.