Wat is in China (de Volksrepubliek, niet Taiwan) het equivalent van "onze" middelvinger opsteken?

Of het "masturbatie-gebaar" of het Britse wijs- en middelvinger opsteken.
Het gaat om een beledigend gebaar, maar niet zo beledigend dat de ontvangende Chinees in een "Shaolin-frenzy" gaat en met messen of zo amok maakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.8K
anneliez
11 jaar geleden
Het zou best eens kunnen dat een "ik ben het er niet mee eens"teken niet bestaat in China. het is daar heel onbeleefd om nee te zeggen.Ze zeggen liever "ja"als je vraagt of je een bepaalde kant uitmoet om ergens te komen, en sturen je de verkeerde kant op dus, dan dat ze nee zeggen.In Aziatische landen betekent op het voorhoofd tikken, dat je vindt dat de ander heel slim is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had al eerder op uw reactie gereageerd, maar dat is blijkbaar niet goed over gekomen, m'n vraag met inhoud is verwijderd geweest door het GV! moderatorteam, lang verhaal.
Hoedanook, bedankt dat u me erop wijst dat de wijsvinger op het voorhoofd in Azië betekent dat de ander slim zou zijn. Zou verkeerd kunnen uitpakken als ik het ergens niet mee eens ben of me geschoffeerd voel...

Antwoorden (1)

Ik heb zojuist gevraagd aan een Chinese collega, en wat het meest in de buurt komt in de Chinese traditie is krabben met je wijsvinger op je wang terwijl je naar de andere persoon kijkt. Het komt neer op "Rot op!" of "Shame on you!".
Een échte equivalent tot de middelvinger bestaat volgens mijn collega niet, want de Chinezen gebruiken gebarentaal veel minder om te beledigen.

Mijn collega heeft ook een site gezocht met wat uitleg over Chinese gebaren en de betekenis ervan, ik hoop dat dit nuttig voor je wordt (zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, wat een goed antwoord! Bedankt en uw collega ook natuurlijk. Als het van de GV! Gestapo mocht zou ik een duimpje omhoog geven.
Wel staat u op nummer 1 voor het Beste antwoord ; )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga het asap uitproberen.