Waarom wordt er zo vreselijk slecht gespeld op internet in het algemeen en op goeievraag.nl in het bijzonder?

Dan bedoel ik niet eens d's en t's, maar de meest rare fouten: 'Ik lus eg geen spuiten'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Taalregels zijn opgesteld om ervoor te zorgen dat we elkaar kunnen begrijpen. Vroeger was de hoofdregel dat je je best deed om jezelf verstaanbaar te maken voor de ander.

Tegenwoordig lijkt het er op dat het vooral de ander is die geacht wordt moeite te doen om het geschrevene te begrijpen.

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat deze focus van "ik doe mijn best voor de ander" naar "laat de ander zijn best doen voor mij" samen gaat met de maatschappelijke trend van individualisering en asocialisering.

Het klinkt misschien een beetje "opa spreekt"-achtig (en geloof me, ik ben nog LANG geen opa), maar ik merk het wel wanneer ik met jongeren probeer te communiceren.

En tuulijk kan k ook wel so tiepe maar da doek dus nie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Omdat niet iedereen op internet even goed is in spelling. Het zelfde geld dus ook voor goedevraag.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik zag hier laatst ook het woordje 'pronglijk' voorbij komen. Best grappig en creatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel geld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke taalfouten vind ik vooral slecht..niks grappigs of creatiefs aan..
Annswers
13 jaar geleden
pronglijk; hijs mooi ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt hier dat geld geldt moest zijn?
d's en t's is denk ik iets wat veel voorkomt, ook buiten het internet om en heeft te maken met de uren die hiervoor fors zijn teruggenomen qua lessen op de middelbare school en daarna. Was je op de basisschool nog dagelijks bezig met de Nederlandse taal, was je op het voortgezet nog maar 4 uurtjes bezig met taal en bij mij op het MBO helemaal niet meer..

En tja, sommige mensen die schrijven gewoon echt slecht, maar is denk ik meer internet taal/MSN taal, icm met SMS afkortingen en snel typen is ook een oorzaak ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, is moeilijk te verhelpen natuurlijk. Dyslectie kan oorzaak zijn. en natuurlijk gewoon mensen uit verschillende delen van het land. Wat je daar als voorbeeld hebt is typen op zn haags, geen t's enzo. Ik kom uit twente, en joa doar kan ie ook zo goan typ'n. Maarja, gelukkig weet ik dat het beter te begrijpen is in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, het is helaas niet anders, maar het schijnt bij de jeugdigen onder ons gewoon te zijn geworden om te schrijven wat je zegt.....maar (tussen haakjes) ik lust zeker geen spuiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft volgens mij deels met school te maken en daarbij de algemene instelling van tegenwoordig waarbij het AN (Algemeen Nederlands)minder aandacht krijgt: men is meer nonchalant qua taal
fremar
13 jaar geleden
ik denk meer dat t het gemak is waarmee mensen schrijven en spellen...
en wat eg is ...gewoon msn taal.. alles afgekort zoals ff w88
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens :) +je veel jeugd gebruikt msn taal, betrap mijzelf er ook nog wel vaak op. vanavond = vnaaf (typt zo makkelijk weg ;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist eerst niet een wat ermee bedoelt werd met ff w88
ik heb echt hulp moeten vragen om het te ontcijferen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou wel prettig zijn als die msn taal dan ook voor msn gebruikt wordt en niet voor 'normale' communicatie doeleinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat leert snel hoor en dan zou je de smileys ook achterwege moeten laten, want ook die begrijpt niet iedereen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook jammer dat sommige mensen geen hoofdletters gebruiken aan 't begin van de zin... En Marleen, die steeds een spatie voor bijv. ! en andere leestekens zet... Ook zo ergerlijk!
;)
De een is nu eenmaal beter in de nederlandse taal dan de ander. Wat ik vooral merk is het verschil tussen jongeren en ouderen, er werd 'vroeger' duidelijk een betere basis gelegd. Het voorbeeld dat jij aanhaalt lijkt me overigens dicht verwant aan spreektaal, hetgeen tegenwoordig ook steeds normaler lijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de Nederlandse taal over het algemeen achteruit gaat. Heeft verschillende oorzaken:
- de basisscholen hebben een breed pakket aan ontwikkeling, waardoor er aan taal en rekenen minder aandacht wordt besteed dan voorheen;
- de sms-taal heeft ook invloed op onze spreek- en schrijftaal. Schrijven zoals je het zegt en het liefst zo kort mogelijk;
- taal niet meer zo belangrijk is als vroeger. Ik moest het niet wagen naar mijn oma een brief te schrijven met een taalfout. Daar werd ik zeker over aangesproken.

Verder is Goeie Vraag voor ieder toegankelijk. Dat is juist het leuke, dus we zullen allerlei schrijfstijlen en taalniveaus tegenkomen.

Overigens Goeie Vraag nodigt er zelf toe uit, want het is geen 'Goeie Vraag, maar Goede Vraag'. Maar.... een kniesoor die daar op let.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst is er het spreken.
Dat wil men vastleggen d.m.v. de spelling.
Nu zijn de spellingsregels meestal zo onlogisch en met zoveel uitzonderingen, dat het zelfs iemand die de spelling voortdurend oefent nog niet lukt het nationaal dictee zonder fouten te maken.
Zo verwonderlijk is het dus niet.
Oplossing: Spellingsregels vereenvoudigen en consequenter toepassen.
Waarom niet sirkus in plaats van circus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Taal is een stuk gereedschap dat door de gebruiker naar behoefte aangepast kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spelling dient om dingen vast te leggen om ze niet te vergeten. Het zou verstandig zijn om daar een logisch systeem voor te bedenken. Het scheelt talloze uren lestijd op de basisschool, die dan nog een onbevredigd resultaat opleveren. Iemand die het graag ingewikkeld wil gaat maar cryptogrammen oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om eenvoudige spellingsfouten. Heeft niks te maken met grammatica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorbeeld: In de jaren dertig heeft minister Marchant een nieuwe spelling ingevoerd. Daarbij werd boomen verandert in bomen. Zijn slogan was : "Niet zoo, maar zo"!."
Zeer onlogisch en vele uren onderwijs zijn nodig om dit leerlingen aan te leren. Allerlei onzinverhaaltjes worden voor de dag gehaald om het de kinderen te laten onthouden. Ze begrijpen het niet en dus worden er veel fouten gemaakt.
Ik ben voor : "Niet zo, maar zoo!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verandert moet veranderd zijn tja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu heb ik verandert in veranderd veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is denk ik een kwestie van interesse. Het is ook veel belangrijker dan mensen zich realiseren. Als je je mond opendoet, wordt je gelijk gewogen. Je kunt je wel een interssant accent aanmeten, maar dat moet je natuurlijk geen domme fouten maken, want dan val je door de mand.
Ik vind het ook helemaal niet erg als iemand mij op een fout wijst. Kun je immers van leren. Maar dat is tegenwoordig 'not done'. Kinderen met ouders die de taal slecht spreken, hebben sowieso een achterstand. Opzoeken van een correcte schrijfwijze b.v. is ook teveel werk geworden. Het komt niemand aanwaaien!
1. Mensen met dyslectie

2. Jonge mensen (12, 13 jarige)

3. Mensen van buitenlandse komaf

4. Het niet belangrijk vinden op internet waarin je over het algemeen in spreektaal schrijft. Het is tenslotte geen zakelijke tekst die je aan het schrijven bent.

5. Oudere mensen (niet generaliserend bedoeld, maar die hebben vaak minder goed de taal geleerd vroeger en hebben zeker alle nieuwe spellingen niet meegekregen)
13 jaar geleden
Ik denk dat het vaak de snelheid is waarmee het toetsenbord behandeld wordt, en dan niet de moeite nemen om e.e.a. te corrigeren.
13 jaar geleden
Zoals ik al eens eerder heb geschreven: het is vaak tenenkrommend als je ziet hoeveel taalfouten er worden gemaakt. Voor een deel komt dit door onkunde, maar ook nonchalance is een belangrijke reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men vindt het niet meer zo belangrijk tegenwoordig. Als de bedoeling maar overkomt. Maar ik wil niet verhelen, dat mij af en toe de rillingen over de rug lopen! Op GV in het bijzonder vind ik erg meevallen. Kijk maar eens naar de lezersreacties op de site van de krant van wrakker Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
lol wrakker :) normaal gesproken zeg ik er niks van, en in een topic als dit vind ik het wel extra leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
99% leest er ook overheen.
Nederlandse spelling is moeilijk en onlogisch, als je geen goed woordbeeld van nature hebt moet je de spelling van bijna elk woord uit je hoofd leren. Dat is nogal een frustrerend taakje waar niet iedereen haar of zijn tijd in wil steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt mij ook op dat er zo slordig geschreven wordt. Ik denk dat het met (een gebrek aan) onderwijs te maken heeft. Kennelijk wordt er geen goed taalonderwijs meer gegeven de afgelopen tien, twintig jaar want ik zie de meeste spel- en grammaticafouten bij kinderen, pubers en twintigers. Dertigplussers schrijven over het algemeen wat zorgvuldiger, valt me op. Dat zal toch ook iets te maken hebben met het taalonderwijs dat zij vroeger hebben genoten en dat toen meer aandacht kreeg dan tegenwoordig.

Het zal ook iets te maken hebben met de zgn. 'sms-generatie': mensen die zijn opgegroeid met msn en sms zijn gewend om snel en beknopt berichten te schrijven. Dan worden er, bewust (uit efficiency) en onbewust, veel spel- en tikfouten gemaakt. Verder wordt er misschien minder gelezen onder bepaalde delen van de bevolking. En als je weinig leest, krijg je ook minder gevoel voor taal en spelling mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik moet er wel bij zeggen dat het bij mij de snelheid is waarmee ik soms de vragen typ. Had net nog een voudje in mijn vraag en heb toch besloten deze weg te halen.. -3 punten dus..erg jammer :'(

ps..spruitjes zijn heerlijk met spekjes enzo..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
voudje bedankt ;)
Dat 'eg' e.d. zie je zowiezo veel de laatste tijd. Is gewoon internettaal. Als je maar vooral niet teveel hoeft te typen. Ik hou er ook niet van, maar zie er ook niet zo'n probleem in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso.. sorry..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha juist
Er zijn al genoeg antwoorden die ingaan op alle andere aspecten, dus daar heb ik verder niets meer over te melden, maar ik wil er wel één toevoegen: lezen!
Misschien wordt er zoveel minder gelezen, in boeken bedoel ik ;) en daar leer je toch heel veel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat veel spelfouten worden gemaakt op GV door gasten, omdat deze groep gauw een antwoord wil op de vraag en daarom kies voor snelheid ipv correctheid. Ook ben je op GV meer bewust van de spelfouten omdat het een element op de site (spellingcontroller) en ook omdat mensen mogelijkheid hebben om de ander erop te wijzen als er fouten worden gemaakt en dit wordt vaak gedaan door een vaste 'kritische' kern die hoort bij deze 'kritische site' en dat bedoel ik niet negatief, maar hoe ik het zie in vergelijking met andere sites. We sparren met elkaar en als je dat doorhebt kun je daar van genieten ook en van leren.
13 jaar geleden
Vroeger waren het alleen mensen die (bijvoorbeeld) in een krant zich geroepen voelden hun zegje te doen.
Dit waren meestal mensen die minstens 'aardig' met hun pen om wisten te gaan.
Bovendien werden de teksten van een krant door een corrector nagekeken- ook op taalfouten.

Het internet vraagt en/of daagt iedereen uit zijn zegje te doen. De drempel ligt veel lager dan een ingezonden brief naar een krant. Mensen laten die kans van makkelijker over de drempel stappen niet makkelijk liggen.
Misschien zijn dit mensen die gewoon niet kunnen spellen, om welke reden dan ook. Schrijven is een (schone) kunst: juist omschrijven wat je gedachten zijn is soms buitengewoon lastig! Dan kunnen buitengewoon mooie kluns verhalen ontstaan.

Ook wordt vaak gevonden dat scholen de afgelopen 20 - 40 jaar erg achteruit gegaan zijn in het spellingonderwijs. Het zou kunnen... En er zijn nog talloze andere mogelijkheden, elders al genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 woord:
Gemakzucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja t'is wel erg,het zou niet mogen, je eigen taal.
Hier in West Vlaanderen beginnen jongeren in het West Vlaams te chatten met elkaar niet moeilijk dat de Nederlandse taal verloren gaat.