Hoe kan ik het beste lidwoorden leren?

Ben geboren en getogen Nederlander, maar heb toch onwijs moeite met lidwoorden. Ik ken de regels wel, maar wanneer ik praat neig ik om achter elk woord "het" te plaatsten. Ook ik het niet zo praktisch om de regels toe te passen in een conversatie. Dus bij deze: hoe kan ik lidwoorden zodanig leren zodat ik niet meer hoef na te denken welk lidwoord er gebruikt moet worden tijdens een gesprek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die leer je niet als Nederlander, die weet je op een gegeven moment gewoon. Lezen, horen, tv kijken.
Antoni
7 jaar geleden
Over het algemeen hecht men in gesprekken minder aan het correcte gebruik van de taal. In geschreven teksten verwacht men minder fouten. Dus over hoe je de taal gebruikt tijdens een gesprek hoef je je al wat minder zorgen te maken. Als je wil refereren aan een de-woord, dan kan je "deze" of "die" gebruiken; verwijs je naar een het-woord, dan kan je "dit" of "dat" gebruiken. Je hoeft dus niet per se "hij", "zij" of "het" te gebruiken.
fremar
7 jaar geleden
https://www.welklidwoord.be/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni Zo, het duurde even voordat ik begreep wat je (en de vrager) bedoelde te zeggen. Je gaat er vanuit dat de vrager dus geen moeite heeft met lidwoorden, maar met het geslacht van het woord en dus de verwijswoorden. Dit dus:
"De boom was prachtig, hij/zij/het stond er al jaren." In mijn ogen was dit het probleem:
"De/Het boom was prachtig." Dat zijn namelijk lidwoorden, "hij/zij/het" niet. Maar de zin: "neig ik om achter elk woord "het" te plaatsten" lijkt jouw idee te bevestigen. Ik nam aan dat de vrager achter ipv voor had geschreven. De vraag is dus:
Hoe weet ik welk verwijswoord ik moet gebruiken? https://onzetaal.nl/taaladvies/verwijswoorden Volgens mij past het gros van de mensen dit onjuist toe bij de-wooorden, maar de neiging om overal het(verwijswoord) achter te plaatsen is wel wat vreemd. Normaal is, dat je niet weet wat je met een "de"-woord aanmoet. Ik heb de neiging overal hij te plaatsen bij de-woorden. Nog een leuke:
https://onzetaal.nl/taaladvies/het-schip-en-haar-zijn-reis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@bulent06 Kan je even aangeven of je nou verwijswoorden bedoelt of lidwoorden? Fremar heeft ook al lidwoorden opgevat.
Antoni
7 jaar geleden
@MrTomaat, je hebt mijn interpretatie prima begrepen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik vroeg me ook al af waarom je een lidwoord *achter* het zelfstandig naamwoord zou plaatsen...

Antwoorden (1)

Aantal jaren geleden had ik daar ook moeite mee. Toen ik in een klas zat waar je heel erg hard werd uitgelachen als je DE raam zei i.p.v HET raam of DIE boek i.p.v DAT boek er waren mensen die schreven ZEI op als ZIJ. Misschien moet je ervoor zorgen dat er iemand is die je kan verbeteren bijv je vrienden. Geloof me op zo een manier leer je ontzettend snel vooral als jij zegt verbeter me waar ik dan ook ben dus ook als het naast andere pesonen is misschien kan het ervoor zorgen dat je je schaamt daardoor zal je het juist veel sneller leren.