Wanneer zijn mensen voor het eerste klanken en woorden gaan gebruiken om met elkaar te communiceren?

Kijkend vanuit de evolutie theorie..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Neurobioloog Terrence Deacon (Universiteit van Boston en Harvard Medical School) is er van overtuigd dat de eerste taal ontstond vóórdat er zoiets als menselijke spraak was. Taal ontstond ongeveer twee miljoen jaar geleden, toen de voorlopers van Homo erectus symbolisch gingen denken. Dat wil zeggen dat ze abstracte begrippen gingen gebruiken, woorden die niet alleen maar naar concrete voorwerpen verwezen maar ook naar elkaar.

Drie belangrijke evolutionaire aanpassingen zijn nodig geweest voor spraak zoals we die nu kennen. Het gaat daarbij om het vermogen symbolen te kunnen leren, om controle over het vocale systeem en, ten derde, om de automatisering van de grammatica.

Deze drie vernieuwingen vonden niet gelijktijdig plaats. De eerste en belangrijkste stap was dat mensen symbolen gingen begrijpen: dingen die niet alleen naar iets anders verwijzen maar óók en vooral naar elkaar. Op dat moment maakte de vroege mens de sprong die alle andere ontwikkelingen mogelijk maakte. Symbolisch denken is de drempel voor taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste mens, de Australopithecus, leefde zo'n 4,5 miljoen jaar geleden in Afrika. Hoewel ze zeer sterk op apen geleken was er één groot verschil: de Australopithecus liep rechtop. De allereerste mens had nog geen echte uniforme taal om mee te communiceren. Het communiceren gebeurde vooral via dierlijke geluiden, grotschilderingen en rooksignalen. Na verloop van tijd is er een uniforme taal ontstaan. Men heeft geen bewijzen van de oorsprong van de taal en men kan dus enkel speculeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
klanken ontstaan vanuit natuurlijke verschijnselen; een baby die huilt als hij geboren wordt; een schreeuw/uitlating bij pijn etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De taal is een wonderbaarlijk darwinistisch organisme! Zij resideert en gedijt in de hersenen van de mens en geeft gestalte aan ons bewustzijn, onze gedachten en ons wereldbeeld".

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.kortlandt.nl/spinoza/taalalsparasiet.html