Wat is 'un mot transparent' in het Nederlands?

Als een woord hetzelfde is een andere taal... Hoe heet dat? Bijvoorbeeld: ''danser/dansen/dance'' - fr/nl/eng...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

De Nederlandse benaming hiervoor is '(valse) cognaat'.

"Cognaten zijn verschillende woorden binnen dezelfde taal of in verschillende talen die etymologisch een gemeenschappelijke oorsprong hebben, en daardoor qua vorm in meer of mindere mate op elkaar lijken."

"Valse cognaten zijn woorden [binnen dezelfde taal of in verschillende talen] die zowel qua vorm als betekenis sterke overeenkomsten vertonen, maar in tegenstelling tot echte cognaten geen gemeenschappelijke etymologische wortel hebben."

Zoals de definitie laat zien, zit er wel een betekenisverschil tussen 'mot transparent' en '(valse) cognaat'. Een 'mot transparent' gaat specifiek over woorden in verschillende talen, terwijl 'cognaat' ook over woorden binnen dezelfde taal kan gaan. De term 'cognaat' komt in ieder geval het dichtst in de buurt als vertaling van 'mot transparent'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah dankje! Kwam maar niet op het tegenovergestelde van een faux ami! Bedankt =]