wat is juist? dit meisje of dat meisje??? voorbeeld zin: .....meisje zal jou nooit vergeten.

wat is juist? dit meisje of dat meisje???
voorbeeld zin: .....meisje zal jou nooit vergeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/214 voor evt uitleg

Het beste antwoord

Normaal gesproken zeg je: dat meisje zal jou nooit vergeten.

Als iemand een bepaald meisje aanwijst of haar aan haar hand meetrekt naar jou toe, dan kan hij zeggen: dit meisje zal jou nooit vergeten.

Als het om twee meisjes gaat, kun je ook zeggen:
dit meisje zal jou nooit vergeten, maar dat meisje kijkt niet naar je om. (net zoals: dit meisje is blond en dat meisje heeft bruin haar)

Maar in het algemeen: dat meisje zal jou nooit vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt er aan waar ze staat.
Naast je? Dan dit meisje.
10 meter verder? Dan dat meisje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo hé, 8 plusjes. Je was net iets eerder dan mij :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik kan niet zien of ik geplust of gemind wordt. Ik antwoord omdat ik zo nobel ben! *uchekuch!*
maar wel nice dat ik +jes krijg.
Jeuj!!!! Thanks :-)
Dit en dat, dat maakt weinig verschil.
Beide woorden worden vaak in één zin gebruikt om onderscheid aan te geven. Waarbij het voorwerp dat met dit wordt aangeduid dichterbij staat

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijvoorbeeld: Dit meisje zal jou nooit vergeten, dat meisje wel.
De woorden dit en dat mogen verwisseld worden. Dezin houdt dezelfde betekenis.
Dit meisje staat dichterbij en dat meisje vaak vak verderop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het meisje naast je staat is het "dit meisje zal jou nooit vergeten" maar als het meisje 10 meter verderop staat is het "dat meisje zal jou nooit vergeten" maar om nou "dit meisje" te zeggen als ze naast je staat, beter is om dan te zeggen "zij zal jou nooit vergeten"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, vraagsteller zou bijna denken dat 10 meter de grens is. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha ja, ik was aan 't typen toen jy ook beanteoorden :p
Het hangt van de context af.

Een meisje dat in je armen ligt en dat afscheid van je neemt zal zeggen "Dit meisje zal jou nooit vergeten."

Het meisje dat het net heeft uitgemaakt omdat je haar voor haar ogen met haar bff bedroog, daarover zeggen je beste vrienden "Dat meisje zal jou nooit vergeten.".

Maar meestal is de volgende zin correct: "Ook dat meisje zal jou na verloop van tijd vergeten."
rose