Die goede mop ben ik helaas vergeten. Waarom is Mop het zelfstandige naamwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Het is zooo simpel om achter het zelfstandig naamwoord te komen.
Zet er een bijvoegelijk naamwoord voor,dat is de truc.
Bijvoorbeeld de leuke/flauwe mop.De woorden leuk en flauw zijn bijvoegelijk ( je kan het er bij voegen,zeg maar)
Als je er zoiets kan voorzetten weet je wat het zelfstandig naamwoord is.
Je kan bij een zelfstandig naamwoord dus ALTIJD een bijvoegelijk naamwoord zetten( ervoor dus)
Snap je het een beetje zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik snap het haha :) Heb een 8,8 op braint.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Laurena +
Vooral je laatste vraagje....:)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest uitgelegd

Andere antwoorden (2)

je zet er een lidwoord voor.
de mop of
een mop
het mop bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thankss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het aardige mopje
kan overigens weer wel.
walter
12 jaar geleden
Dan is het niet 'het mop' maar 'het mopje'.
Om een of andere reden worden verkleinwoordjes altijd 'het'. Waarom is me onduidelijk.
amc
12 jaar geleden
Bij een onzijdig woord of meervoud wordt altijd 'het' gebruikt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bij een meervoud? Het moppen? Het computers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee cryo, bij verkleiningen
het leuke mopje
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Maar amc beweert dat bij een meervoud altijd 'het' wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct Cryo.
amc: de ganzen, het uurwerk - de uurwerken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij meervoud wordt altijd DE gebruikt.
amc
12 jaar geleden
Beetje ongelukkig opgeschreven mpfff......
Ik bedoel;
Dan wordt het dus de moppen'. Ik had verwacht dat niemand daar 'het' voor zou denken.
Mijn bedoeling was nl. dat je een zelfstandig naamwoord altijd in meervoud kan zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat taal betreft moet je het hier heeeel zorgvuldig uitleggen. Wat sommige mensen er af en toe van maken......
De raarste dingen kom je tegen..
Zelfstandige naamwoorden zijn de namen van mensen, dieren en dingen en je kunt er een lidwoord voor zetten.
Een mop is een ding, ook al is het niet tastbaar. Net als een verhaal, een zin, een woord, de vertelling, de adem
en het gas.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt een zelfstandig naamwoord ook daaraan herkennen dat je het kunt verkleinen. Dus dat je er -tje- of-je- achter kunt zetten. In dit geval is het dan een mopje.
Je kunt het ook in meervoud zetten. Dan wordt het dus 'moppen'.
amc