Waarom wordt het euroteken in het Nederlands VOOR het getal gezet?

"Ik heb €50,- gevonden."
Waarom plakken we dat euroteken voor het getal? We zeggen toch niet "Ik heb euro vijftig gevonden"? In onder andere het Spaans en het Frans wordt het wel achter geschreven. Logischer, als je het mij vraagt. Waarom doen wij dat niet? Ook dat " ,- " achter het cijfer vind ik vreemd... Iemand een idee?

Toegevoegd na 48 seconden:
achter = erachter* typefoutje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik de vraag typte dacht ik er niet echt bij na. Het is inderdaad wel logisch dat symbooltje. Om, zoals je zegt, aan te geven dat het ''stopt'', er niets achter komt na het getal. Het was €50,- en niet meer. Ziet wel lelijk uit als je daarna een komma moet gebruiken of een punt x:.

"Ik gaf hem €50,-."
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik gaf hem €50.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zin moet dan ook zijn: Ik gaf hem vijftig euro.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, maar je bent van die rare ,-- af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

omdat het €-teken iets zegt over (in dit geval) het bedrag.
Het is net als in de NL'se grammatica: het bijvoeglijk naamwoord (€) zegt iets over het zelfstandig naamwoord (50).
Tenminste zo zie ik dat dan hehe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De amerikanen doen dit ook. I found $ 40,00

Het enoge wat ik hieroer kan vindne is dat het een nederlandse standaard is. In belgie zetten ze standaard het valutateken achter het bedrag:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1178/

Toegevoegd na 2 minuten:
En op dit forum hebben ze een soortgelijke vraag gesteld:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=140607

"ik had een vraagje ivm de plaats van het €-teken ; ik weet dat het symbool in principe VOOR het bedrag komt, en de valutacode er na, bvb
€ 20
20 EUR"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh echt? In Vlaanderen is het dus ook andersom? Misschien door het invloed van het Frans daar? Bedankt voor je antwoord! Weer wat geleerd.
Er voor is er makelijk zie je meteen over welke valuta je het hebt. deden we ook al bij de gulden.
12 jaar geleden
In Spanje zetten ze voor elke vragende zin een ¿, omdat je dan weet waar je aan toe bent.
Is dus gewoon duidelijker.
Wen er maar aan dat je in Europa woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
¿Spanje is toch ook Europa? ¿Of heb ik iets gemist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar met vraagzinnen is het logisch, omdat je daarnee rekening moet houden met je intonatie, dus dat is echt zinvol. Het euroteken vóór het bedrag voegt minder toe, denk ik.
Dat deden we met de gulden ook ƒ 50,- en dat streepje erachter is om aan te geven dat het precies 50,00 is.