Wat is de verzamelnaam voor zeemeermin- en mannen?

Ik schrijf voor school een verhaal over zeemeerminnen. Alleen wil ik natuurlijk ook dat er wat mannen in voorkomen, alleen is het best lang om te zeggen 'daar zwemmen de meermin- en mannen' of 'alle meermin- en mannen keken op'. Weet iemand wat de verzamelnaam is voor dit mythisch wezen? (Als in; man en vrouw zijn allebei mens)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Amadea
3 jaar geleden
Daar bestaat geen verzamelnaam voor. Maar wat zou er op tegen zijn om ze zeemeermensen te noemen?
Computoon
3 jaar geleden
Het leuke is dat je zelf een woord mag bedenken voor deze categorie mythische wezens. Wat dacht je "zeemeersels". Of "zeemeermonnen/munnen/mennen." Dan denkt iedereen dat je een typfout hebt gemaakt en kun je zeggen: nee, dat is de categorie aanduiding.
Musonius
3 jaar geleden
Etymologisch gezien is zeemeermin een contaminatie (zoals bijvoorbeeld 'opbellen').
'Meermin' komt van het oude Germaans 'meer', dat 'zee' betekent en 'min' dat van 'man' afkomstig is en 'mens' betekent. 'Meermin' betekent dus letterlijk 'zeemens' en kan zowel op mannen als vrouwen slaan. Als je 'zeemeermin' zegt, zeg je dus eigenlijk twee keer 'zee' (zeezeemens).
'Meerminnen' is dus al de verzamelnaam voor mannen en vrouwen met vissenstaarten.
Maak het je niet te moeilijk en spreek maar van zeemeisjes en -jongens of zeevrouwen en -mannen.

Antwoorden (2)

Er is daar geen term voor. Je zal dan een algemenere term kunnen gebruiken, bijvoorbeeld: de zeewezens.
Antoni
3 jaar geleden
Een perfecte term bestaat niet. Maar ik denk dat je met 'meermensen' een héél eind komt.

Ik zou eerst even 'meerminnen en -mannen' schrijven en daarna 'meermensen'. Dan snapt de lezer wel wat je bedoelt.

Omdat je een heel eigen fantasieverhaal schrijft is er nóg een optie: geef ze zichzelf een naam zoals zij zich als volk noemen. Net zoals wij b.v. allemaal Nederlanders of Belgen zijn, zou zouden zij zich... ik verzin maar wat... b.v. 'aquariërs' kunnen noemen.

Dan kun je schrijven: "Alle Aquariërs kwamen bijeen bij de grote rots."