Proficiat......!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen mij zeggen dat ik iets van een ander heb ? En dan zelf met een antwoord komen dat niet echt klopt.
Amadea
12 jaar geleden
Dat moet je dan doorgeven aan het Limburghuis. Ik heb mijn antwoord daar vandaan gehaald.
Dan zegt men: próffiesiat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat de klemtoon op de twééde lettergreep moet komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje onbetrouwbare site hè, dat limburghuis.nl/int_intro.html
Dat ligt er helemaal aan waar je in Limburg bent. In Heerlen zegt men : gefeliciteerd, en in Maastricht zeggen ze : perfisia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dankzij Phoebanne die dat als reactie schreef?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea : gaan we weer aardig doen ? Nee, uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@phoebanne : je hebt gelijk hoor, ik wilde alleen maar aangeven dat er heel veel verschillen zijn. Had eigenlijk Kerkraads dialect moeten nemen. Maar dat ben ik helaas niet machtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo ? Ik vind Kerkraads al zo onwijs moeilijk. Vaak haak ik dan af.
Hier in Kerkrade is het gewoon "proficiat wa" (wa = hè) of "jefeliciteerd" (de "g" is meer een "j"), maar dat is Kerkraads. In het Limburgs is het hetzelfde meen ik...

Toegevoegd na 41 seconden:
Dat zet mij aan het denken... wordt "proficiat" overal gezegd om iemand een gelukkige verjaardag toe te wensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de omgeving Arnhem is 'proficiat' vrij gangbaar, al wordt 'gefeliciteerd' meer gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay. Ik dacht al dat het een limburgisme was.