Wat moet ik verstaan onder 'onderscheidende gelaatstrekken?'

In de zin:

• Wat voor soort onderscheidende gelaatstrekken heeft uw personage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Een gelaat is over het algemeen symmetrisch en ziet er bij iedereen hetzelfde uit qua indeling. Ze hebben als het goed is allemaal een neus, mond, ogen, wenkbrauwen enz.
Om jezelf te moeten beschrijven, of een ander die je als getuige van iets moet beschrijven, moet je iets kunnen aangeven dat opvalt in het gezicht, dat het 'anders' maakt dan al die andere gezichten.
Dit kan een bepaalde moedervlek zijn, een litteken, een scheve-, dikke-, wip- of andere neus zijn, dikke- of dunne lippen, opvallende trekken of kenmerken dus, die dit gezicht onderscheidt van andere gezichten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(y)

Andere antwoorden (2)

Flaporen, scheve neus, vooruitstekende tanden, vette puisten, bol-ogen en ga zo maar even door. Met dergelijke gelaatstrekken onderscheid je je dus van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelaatstrekken zijn lijnen in het gezicht, denk bijv aan de denkrimpel, de scherpe lijnen tussen neus en mondhoeken, die lijnen kunnen heel kenmerkend voor iemand zijn, zelf iets over zijn karakter zeggen. Zeggen de gelaatstrekken iets over de persoon, of kun je aangeven door de gelaatstrekken wie je bedoeld, dan zijn dat kenmerkende gelaatstrekken. Iemand met veel rimpels in het voorhoofd, wordt vaak gezien als een denker, iemand met lijnen om de mond en rond de ogen, als zorgelijk.