hoe kan het dat in bijna de hele wereld dezelfde letters en getallen worden gebruikt?

de enigste uitzonderingen die ik ken zijn china, rusland, de balkan landen en natuurlijk de romeinse cijfers.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

De letters zijn zeker niet in bijna de hele wereld dezelfde! China, Rusland en de Balkan noemde je al. Maar verder:
- Japan
- india, meerdere
- SriLanka
- Korea's
- Vietnam
- Cambodja
- Thailand
- Het Arabische schrift
- Het Griekse schrift
- Inuït

En meer. Er zijn heel veel schriftsystemen.

Dat Europa zijn schrift heeft geëxporteerd naar beide Amerika's en een goed deel van Afrika, doet niets af aan de zelfstandige talen en schriftsystemen die elders op de wereld te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

door het kolonialisme, en oorspronkelijk uit het latijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bijvoorbeeld doordat de romeinen een erg groot wereldrijk hadden en daar een manier van tellen invoerden. De europeanen hebben dit overgenomen en later in amerika gebracht.
De overige rijken zijn niet zo overheersend geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt door de Romeinen. Japan heeft trouwens ook een telsysteem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In veel talen zijn de letters afgeleid van het Romeinse alfabet. De chinezen maakten al 1400 voor Chr. karakters. Aan deze karakters ligt het Chinese schrift ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat letters betreft je vergeet het arabische schrift (waarvan we trouwens de cijfers hebben gepikt) :O)
verder hebben de thai en de koreanen ook een eigen schrift japanners hebben naast het chinese schrift ook nog het katakana schrift
handel en kolonianisme zijn denk ik de oorzaak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je vraag zou herformuleren in "hoe kan het dat onze schrijfwijze voor getallen en letters op zoveel plaatsen in de wereld wordt gebruikt?" is het antwoord:
Multifactorieel. De schrijfwijze voor cijvers komt inderdaad uit het arabisch, terwijl onze letters voor een groot deel uit het latijn zijn overgenomen, en voor een klein deel het cyrillisch (griekse en russische letters). De u bijvoorbeeld kwam in het latijn niet voor (daar werden de v en de u klank allebei als V geschreven). Zelfde geldt voor de Z.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je kijkt naar het aantal mensen wat "onze" cijfers en letters gebruikt, dan zijn WIJ in de minderheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Engels met zijn schriftsysteem en cijfers geldt als 'lingua franca' in het internationale handelsverkeer. Gevolg van het kolonialisme, ongetwijfeld. De USA was ooit een Britse kolonie. Het Frans was ooit de internationale posttaal. Dat verklaart misschien de verspreiding van 'ons' schriftsysteem ten dele.

Maar het is niet juist te zeggen dat dezelfde letters en getallen in bijna de hele wereld worden gebruikt.

Onze cijfers zijn trouwens Arabisch(!)
Maar er zijn machtig veel talen met eigen schriften. Veel talen in het Midden en Verre Oosten (van Noord-Afrika tot Japan) hebben eigen schriften. Talen in India, het Vietnamees, Thais, Koreaans, Japans, allemaal een eigen schrift. En wat dacht je van het Arabisch schrift; in gebruik in erg veel Islamitische landen. Het Chinese schrift kent meer dan een miljard(!) gebruikers, dus dat is ook redelijk verspreid dacht ik zo. Het aardige is dat door het gebruik van karakters (vergelijk het maar met pictogrammen) gebruikers van verschillende Chinese dialecten elkaar niet kunnen verstaan, maar elkaar wel kunnen lezen!