Is een "paar" 2 of meerdere?

Dus zoals een paar schoenen (2 schoenen dus).
Of kan je ook zeggen een paar jaar en daarmee 8 jaar bedoelen?

Toegevoegd na 6 minuten:
4 jaar, 8 was inderdaad hoog gegrepen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
36.9K

Het beste antwoord

Dat is en woord dat taalkundig niet helemaal vast ligt. Feitelijk heeft het in de spreektaal inmiddels twee betekenissen (die ook nog wel eens door elkaar worden gehaald trouwens)

Heb je het echt over een paar = twee, zoals een paar schoenen of een paar sokken of een echtpaar, dan is het altijd twee en dan is het ook enkelvoud. Er STAAT een paar schoenen in de gang, er LIGT nog wel een paar sokken in de la. Hoewel je ook vaak hoort dat er een paar schoenen staan en een paar sokken liggen - waarbij het dan eigenlijk weer onduidelijk is of het om een of meerdere paren gaat;-) ).

Heb je het over een onbestemd maar niet al te hoog aantal , dan gebruiken we ook wel een paar, maar vaak in combinatie met meervoud. We hebben een paar mensen nodig om te helpen, je mag een paar snoepjes uit de pot pakken, er waren maar een paar kinderen op het feestje, we zijn een paar dagen weggeweest, een paar appels waren niet helemaal goed meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

een paar is altijd 2
8 jaar zijn 4 paren...en zo zeg je t niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor...weer zon min wie niet toegelicht word....bedankt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+
flyingcrow
13 jaar geleden
nog een c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil mijn - best toelichten.
Een paar hoeft niet per se exact twee te zijn, maar kan ook 'enige, enkele, een stuk of wat' betekenen, zie Van Dale.
Dus als ik zeg dat ik al een paar aardbeien uit het doosje heb opgegeten, kunnen dat er twee of drie en misschien ook nog vier zijn.
Met hand/schoenen is een paar 2, maar volgens mij niet met dagen/maanden/jaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de spreektaal kijken we niet zo nauw. Als je het hebt over een paar jaar kun je ook 3 of 4 jaar bedoelen, maar 8 lijkt me wat veel voor een paar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar is meestal 2 doch niet altijd:men zegt soms bv een paar jaar geleden als men niet juist weet hoeveel precies.
fremar
13 jaar geleden
Paar heeft meerdere betekenissen. Kan dus zowel staan voor 2 bij elkaar horende schoenen of handschoenen.

Echter ook voor het begrip "enkele".

Eén (1, telwoord dus) paar is wel altijd 2. Een paar (een als onbepaald lidwoord) kan dus ook enkele zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar is altijd 2 en als je meerdere bedoelt dan moet je dat aantal specificeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar schoenen is altijd twee bijelkaar horende schoenen, Jasperos!
Maar..., als je een paar paar schoenen hebt, wordt die grens al wat vager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk betekende paar: stel, twee gelijke zaken bij elkaar. En in 't bijzonder: wederhelft - een paar van levende wezens. Daardoor kreeg paar in de loop van de tijd in het algemeen de betekenis van: tweetal. Maar die betekenis is daarna weer uitgebreid. Een paar geeft niet altijd precies een getal van twee aan, maar ook een onbepaald getal, ”een stuk of wat”, enige. Bijvoorbeeld:
Geef mij een paar kersen. Een kelderkamer, die een paar trappen hoger ligt. Vaak ook in combinatie met een tijdsbepaling: Een paar jaar. Dat kunnen twee jaren zijn, maar ook drie of vier.
Maar als het gaat om een bij elkaar behorend stel, dan betreft het altijd precies het aantal van twee: kledingstukken, lichaamsdelen, en dergelijke.
Amadea
13 jaar geleden
1 paar is niet hetzelfde als een paar.
1 paar zijn bv schoenen, handschoenen.
Een paar zijn bv kinderen, dropjes, liters, kilo,s , kruimels.
Dus niet altijd 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar heeft meerdere betekenissen.
Ten eerste: - een tweetal dat bij elkaar hoort
Zoals een paar schoenen, een bruidspaar

Ten tweede: enkele, of enige (maar niet veel)
Zoals dus een paar jaar, of een paar minuten.

In het eerste geval gebruik je paar (als het onderwerp van de zin is) als enkelvoud.
- Hier ligt een paar schoenen (één stel dat bij elkaar hoort)
- Wil je schoenen? Hier heb je een paar. (één stel)

In het tweede geval gebruik je paar (als het onderwerp van de zin is) als meervoud
- Hier liggen een paar schoenen (meerdere, verschillende schoenen)
- Wil je schoenen? Hier heb je er een paar. (aanbod van verschillende)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar is 2, paren doe je ook met z'n tweeën :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is bij deze vraag een betrouwbaardere bron dan het woordenboek?

Volgens www.vandale.nl:

1 paar het; o paren twee bij elkaar horende mensen, dieren, zaken
2 paar telw een stuk of wat; enige: een ~ huizen

Hieruit kun je dus opmaken dat een paar kan refereren naar een tweetal (zie betekenis 1), maar net zo goed als telwoord kan functioneren, waarmee 'enige' of 'een stuk of wat' bedoeld wordt (zie betekenis 2).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij zoveel woorden is ook bij "paar" de betekenis afhankelijk van de context. De letterlijke betekenis van het woord (syntax) is inderdaad twee. Maar in de boodschap die overgedragen moet worden (de semantiek) kan het iets meer zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar is op de letter van de wet gewoon 2. maar het woord paar word ook gebruikt voor een niet nader omschreven aantal in de spreektaal. de context is dan dominant aan de letterlijke betekenis van het woord.

als ik bij de garage kom met vier lekke banden en vraag of ik geholpen kan worden. en het antwoord luid: jazeker ik heb er nog wel een paar banden voor je liggen. dan weet je uit de context dat op meer dan 2 word gedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de spreektaal wordt met paar ook wel 3 of 4 bedoeld.

Paar staat ook voor stel. In echtpaar is dat herkenbaar.

In het geval van 'er treden een paar groepen op' wordt meestal meer dan 2 bedoeld. Er had ook 'enkele' gezegd kunnen worden.

In het oude Nederlands staat 'paar' (of paer) ook voor een hoeveelheid koren.

Tot slot is er nog de werkwoordvorm "Ik paar". Hiermee kan verwezen worden naar zowel een individu als naar een grote groep: "Ik paar met 35 vrouwen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet altijd, als het bijvoorbeeld gaat om mensen wel, Maar bijvoorbeeld bij dropjes gaat het waarschijnlijk om meer dan 2