Wat is correct in deze context (zie beschrijving) 'is' of 'was' gebruiken?

Wat voor mij het meest belangrijke leerpunt 'is geweest' in mijn studie tot nu toe is dat ik heb ontdekt dat ik heel hoge eisen aan mezelf stel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (2)

Als het nog steeds het belangrijkste (niet meest belangrijke, dat is een Anglicisme) is, gebruik je de tegenwoordige tijd. Als dat niet meer het geval is en er is een nieuw belangrijkst leerpunt, dan gebruik je was.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
'Is geweest' of 'was geweest'. De vraagsteller vraagt zich dus af of hij de voltooid tegenwoordige tijd of de voltooid verleden tijd dient te gebruiken. Bij beide vormen kan het zo zijn dat er nu een nieuw leerpunt is. Het belangrijkste leerpunt is geweest dat..., maar nu heb ik een een ander leerpunt.
In jouw context kan je "is geweest" vervangen door "was". Dus niet door "was geweest", want dat is dubbel op.