Je hebt een letter, meer letters is een woord, meer woorden is een zin, meer zinnen is een tekst, etc. Bestaat zoiets ook voor cijfers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (5)

een cijfer, meer cijfers is een code. Dat kan voor diverse dingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt 1 cijfer, meerdere cijfers is een getal, getal + getal is een som. En als je de som uitrekent heb je een uitkomst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 cijfer is een eenheid, bij 2 cijfers behoort het eerste cijfer tot tientallen, bij 3 behoort het eerste cijfer tot honderdtallen, 4 bij duizendtallen enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is er niet.
Een cijfer is een getal als er een eenheid aan verbonden wordt, door dit er achter te schijven. 2 of meer cijfers is ook een getal en altijd een som. Van eenheden en 10-tallen. Een getal betekent niets en krijgt pas betekenis door er een eenheid aan te verbinden. Hierdoor kunnen geen 2 of meer getallen bij elkaar horen, zoals in een zin met een spatie. 2 of meer getallen kunnen wel bij elkaar horen door een operator (Getallen van dezelfde eenheid!!!). Maar of deze operator te vergelijken is met een spatie durf ik (nu nog) niet te 'zeggen'. Overigens is het netjes om in een regel met getallen en operatoren een =-teken te schrijven. In turborekentaal valt deze nogal eens weg.

Een operator komt uit de regel "Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. Dus: Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen, Aftrekken.

Een regel van getallen, operator(en) en =-teken wordt een expressie genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 cyfer is een cyfer, dan komen er tallen 10tallen, honderdtallen, en voor je het weet heb je weer cyfers, maar dan een reeks cyfers.