Wat is precies het verschil tussen informerende tekst en uiteenzettende tekst?

-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
38.5K

Antwoorden (5)

Als een schrijver bepaalde kennis wil overbrengen op zijn lezers gebruikt deze een informerende tekst. De informerende tekst vertelt de lezer iets over wat hij wil weten. De tekst geen antwoord op vragen zoals: Wat is het ? hoe komt dat? Etc.

Met een uiteenzettende tekst wil een schrijver de lezer iets leren, hij wil informatie aan de lezer overdragen. Hij doet dat door zo duidelijk mogelijk te zijn, omdat zijn lezers hem anders niet begrijpen.

N00B
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeren: Wanneer de zender zich beperkt tot een zakelijke opsomming van de feiten spreken we van informeren. Voorbeelden zijn: een nieuwsbericht, een omroepbericht (bv. op een station), een zakelijke brief, een zakelijk verslag, een korte biografie.

Uiteenzetten: Wanneer de zender aan de gegevens uitleg toevoegt, spreken we van uiteenzetten. De uitleg kan betrekking hebben op de samenhang tussen de gegevens. De uitleg kan ook een verklaring of een toelichting inhouden. Voorbeelden zijn: een handleiding of gebruiksaanwijzing, een instructie, een historisch overzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een betoog probeert de schrijver de lezer te overtuigen door een standpunt naar voren te brengen, met argumenten, tegenargumenten en weerleggingen.
Bij een informerende tekst wil je iets leren, door kennis door te geven aan jou. Deze tekst geeft geen antwoord op vragen en er zitten geen meningen van mensen in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een informatieve tekst heeft als doel informatie verschaffen (over een bepaald onderwerp). Een uiteenzettende tekst heeft als doel uit leggen hoe iets in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is vrij simpel als je het weet:

Informeerde tekst: staat nooit een mening in, het gaat dan bijvoorbeeld om een gebruiksaanwijzing

Uiteenzetting: hierin vind je zowel argumenten voor het onderwerp als argument die tegen zijn