Ik heb moeite met de Engelse 'th'-uitspraak. Weet iemand hoe je deze onder de knie krijgt?

Weet jij het antwoord?

/2500

je moet het heel overdreven doen zij mijn engels leeraar altijd, als jij het voor je gevoel veel te overdreven doet is hij perfect!

Het klinkt misschien raar, maar probeer het eens als volgt: 1. ontspan je mond, lippen en onderkaak (zodat je mond een beetje open hangt), zoals je zou doen bij bijvoorbeeld televisie kijken. 2. Nu moet je tong wat naar voren. Niet uitsteken, niet aanspannen. Maar 'tussen je boven en ondertanden leggen' 3. Adem krachtig uit, met je tong en mond nog steeds zoals boven beschreven. Je maakt als het goed is nu een slissend geluid, dat lijkt op de Engelse 'th'-klank lijkt. 4. Als je dat kan, komt de volgende stap: Zet het puntje van je tong losjes tegen de onderkant van je bovenste snijtanden (je 'upper teeth', zie plaatje) aan. 5. Adem krachtig uit, nu moet het meer op 'th' gaan lijken. 6. Experimenteer met waar je je tong moet plaatsen voorin je mond. Zodra je het beste 'th'-plekje gevonden hebt, heel veel oefenen. 7. Oefen eerst alleen maar de th-klank, later ook woorden met th. Ik heb een link naar een video toegevoegd, waar een man het nog eens laat zien en uitlegt. (in het Engels,uiteraard) Maar hier zie je goed hoe het met de tong werkt. Verder kan je zelf andere filmpjes zoeken op youtube waarin het uitgelegd wordt. Zoek hiervoor naar 'pronunciation English th'

Mijn leraar Engels wilde het heel goed voordoen. Hij zei 'Look to my mouth', wees op zijn mond en deed de th voor. Alleen schoot toen zijn kunstgebit los. Dit zal ik dus nooit vergeten....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100