Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Allemaal kennen we de betekenis van het woord roekeloos. Maar impliceert dat, dat er ook het woord roeke bestaat?

Roekeloos is te definieren als
doldriest, overmoedig, lichtvaardig, onbezonnen, onstuimig, vermetel, zorgeloos, maar als je het loos weglaat, zou er toch eigenlijk een bestaand woord over moeten blijven, dat het tegenovergesteld betekent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja! + voor je,khepput!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het woord roekeloos stamt uit het Middelnederlands: roekelooslike, wat ‘op zorgeloze wijze’ betekent. Het woordje loos (zonder) is dus geplaatst achter het zelfstandige naamwoord roeke (zorg, aandacht, opmerkzaamheid). Dat woord, en ook het ervan afgeleide werkwoord roeken - wat ‘zorgen voor’ betekende - zijn zodanig verouderd dat niemand het meer kent.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb wel naar roeke gezocht,maar het niet kunnen vinden, ook nieti.v.m. roekeloos.
Knap hoor!

Andere antwoorden (1)

Afleiding met het achtervoegsel → -loos ‘zonder’ van het zn. mnl. roeke ‘zorg, aandacht, opmerkzaamheid’.
Het woord roeke bestaat wel en betekent beroep.
Misschien dat iemand zonder beroep zich vroeger zo gedroeg, zonder verantwoordelijkheidsgevoel. Onbezonnen dus.
Het is niet zo dat het woord roeke tegenovergesteld moet zijn. Kijk ook naar:
Zorgelijk-zorgeloos
waardevol-waardeloos

Toegevoegd na 6 uur:
Ik ben nog even verder gaan zoeken nav de opmerking van Moolkeesje en kwam dit tegen op onderstaande site:

het eerste deel (roek-) van het woord is in het Nederlands van vandaag verloren gegaan. Het betekent "zorg, kommer om". Men vindt het terug in het Middelnederlands (roec, roeke), Oudhoogduits (ruoh), Oudnederfrankisch, enz.
Zie J. DE VRIES, Nederlands etymologisch woordenboek, Leiden, 1992, p. 583.
Dit verklaart waarom we het beroep, dat Van Dale als uitleg gaf niet konden verklaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "beroep" was mij ook opgevallen, maar ik zie geen verband.
Amadea
12 jaar geleden
Wat is de bron van die informatie? Ik kan me niet voorstellen dat jij die zo uit je hoofd getypt hebt, Lia?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben geen lopende encyclopedie. Ik heb het 1e stukje uit etymologiebank.nl en de betekenis van roeke kwam uit de Van Dale.nl
De rest wasvan mezelf.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding