Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden bijvoeglijke bijzinnen altijd ingeleid met een betrekkelijk voornaamwoord?

In de meeste voorbeeld zinnen staan dingen als "De leerlingen die vaak te laat komen, moeten zich bij de coördinator melden". De bijvoeglijke bijzin hierin is 'die vaak te laat komen'. Nu heb ik een zin met "In een gebied waarin veel apen rondlopen...." Ik vroeg me af of "waarin veel apen rondlopen" ook een bijvoeglijke bijzin is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Waarin veel apen rondlopen is een bijwoordelijke bijzin.
Als er had gestaan: dit is een gebied dat veel bezocht wordt door toeristen, dan was het een bijvoeglijke bijzin.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals je hier kunt lezen wordt een bijvoeglijke bijzin in de regel altijd ingeleid door een betr. vnw.
Het antecedent van een bijvoeglijke bijzin kan in principe elk zinsdeel zijn, behalve het gezegde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijvoeglijke_bijzin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens gaat het in het voorbeeld toch echt om een bijvoeglijke bijzin. De bijzin zegt duidelijk iets over het antecedent 'gebied'. Dat er 'waarin' staat maakt van de bijzin nog geen bijwoordelijke bijzin. 'Waarin' was oorspronkelijk 'in wat'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarin is een voornamelijk bijwoord. Daarom is het volgens mij dan ook een bijwoordelijke bijzin. Het doet dienst als bijwoordelijke bepaling. Een gebied waar je veel apen ziet rondlopen zou toch ook kunnen? Ik ben benieuwd wat jij er van vindt?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding