verlangend naar het weerzien MET/VAN/NAAR haar geliefde man Leen. Wat is de juiste zinsopbouw?

Deze tekst komt op de rouwkaart van mijn moeder te staan. We komen er niet uit of het met, van of naar moet zijn. Wie helpt mij verder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Antwoorden (8)

Allereerst gecondoleerd.
Bij weerzien hoort het voorzetsel van.

Toegevoegd na 9 minuten:
Want weerzien is de samentrekking van het oorspronkelijke wederzien. Het opnieuw zien *van* iemand.
http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M084418

Toegevoegd na 14 uur:
Wáárom wordt dit correcte antwoord ongemotiveerd niet waardevol bevonden? De mensen die menen dat het ´met´ zou moeten zijn leggen niet eens uit waarom dat dan zo zou zijn...
Amadea
12 jaar geleden
Met.

Mijn medeleven hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is "weerzien met". "weerzien van" wordt ook wel gebruikt, "weerzien naar" is het in geen geval.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte!
Het is weerzien met.
Van kan ook, maar dan betekent het iets anders, en schrijf je het los, het weer zien van.
Weerzien van gaat over elkaar weer ontmoeten, weer samenkomen.
Weer zien van gaat over iets of iemand die je weer ziet, maar kan eenzijdig zijn, dat zij hem wel weer ziet, maar hij haar niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel: weerzien met gaat over elkaar weer ontmoeten!

En bij "weerzien met" ligt de klemtoon op weer, bij weer zien van ligt de klemtoon op zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd.
Het is 'verlangen naar', dus die 'naar' in combinatie met het weerzien is niet goed. Maar dan blijven 'met' en 'van' dus over. Ik heb gegoogled en gesurfd, op vandale.nl gekeken enzovoort, maar op die manier kom ik er niet uit.
Dus nu mijn persoonlijke idee erachter: ik denk dat het 'weerzien met' is óf 'weer zien van'. (Dus met een spatie als je 'van' wilt gebruiken.) Afhankelijk van welke twee je mooier vindt en wat beter past zou ik hier een keuze uit maken. Nogmaals, dit is wat ik dénk. Ik ben geen Neerlandicus, dus pin me er niet op vast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gezien mijn voorgangers dit ook al hebben gezegd (jullie waren net iets sneller dan ik), ben ik er nu wel vrij zeker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha omdat iedereen je net voor was van mij toch een plus :)
Heel veel sterkte en gecondoleerd.

'Verlangend naar het weerzien van haar geliefde man'
is de juiste opbouw.

Als hulpmiddeltje kun je gebruiken: bij het zien van al dat lekkers liep hem het water in de mond.

Weerzien = opnieuw zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlangend NAAR het weerzien VAN haar geliefde man, Leen.

Of:
Verlangend NAAR de ontmoeting MET haar geliefde man, Leen.

Wat jullie doen..of deden, is de twee bovenstaande vaste verbindingen met elkaar verwarren.

'Weerzien NAAR haar man'..is geen goed Nederlands en kan dus niet.

Weerzien VAN..is dus de juiste schrijfwijze.

Tot slot nog mijn oprechte deelneming met jullie verlies..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie je het als een soort 'hereniging' dat is het 'weerzien met haar geliefde.....
Je zegt nl. ook; hereniging met iemand.

Ze kan ook verlangen naar het weer zien van haar geliefde.....

Mocht je twijfelen, neem dan "verlangend naar de hereniging met haar geliefde man Leen.
Hiervan weet je zeker dat het goed is.

Heel veel sterkte!
amc