Wanneer gebruik je dit ";" teken?

k gebruik t wel, maar weet nooit of ik het wel goed gebruik. wat is nu dé regel voor het gebruiken van dit teken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Reddie
12 jaar geleden
Mijn regel is dat ik het gebruik bij een knipoog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha idd xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD yeeah (H)

Het beste antwoord

Dit is het puntkomma teken:

De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen duidelijk in elkaars verlengde liggen of zonder elkaar weinigzeggend zijn dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden. Dit is slechts een richtlijn en helpt om een verschil tussen de twee delen aan te geven als om de delen bij elkaar te betrekken.

Het nadeel van veelvuldig gebruik van de puntkomma is dat een tekst erg drammerig over kan komen; een voordeel ervan is dat door gematigd gebruik ervan een tekst wat meer gaat leven en eventueel kilheid verliest.

Voorbeelden
Het vierde kwartaal ligt achter ons; 2010 is geschiedenis.
Iedereen is welkom op mijn verjaardag; ik hoop echter dat mijn neef Piet wegblijft.
Jacob was alleen; zijn vrouw had hem verlaten.
Jacob was alleen; Arianne had hem verlaten. (Hier dus wel een hoofdletter, omdat Arianne een eigennaam is).
De puntkomma wordt ook gebruikt in puntsgewijze opsommingen.

Voorbeeld
De volgende personen doen mee met het schaaktoernooi:

Piet;
Jan;
Arianne;
Jacob.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Puntkomma gebruik je als twee of meer op elkaar aansluitende zinnen op een bepaalde wijze met elkaar in verband staan met elkaar. Voorbeeld:
"Ik wil vandaag vrij ; mijn baas vindt dat niet goed".
Aan beide kanten van de puntkomma staat een hoofdzin.

Dubbele punt gebruik je om aan te geven dat er een letterlijke opsomming , een aanhaling van een citaat o.d.
een omschrijving, een toelichting of een verklaring komt.
amc