Waarom worden bedrijven tegenwoordig ook wel een club of clubje genoemd? Waar komt dit ineens vandaan?

Toegevoegd na 5 minuten:
"Ik werk bij een club die doet in ... en ..."

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Tja, rare vormen van populistisch taalgebruik vind je overal. Niet zo zeer in de oude betekenis van het woord, maar vooral het hip en modern willen doen.

Populisme is een manier van communiceren waarin eenvoudig taalgebruik en gerichtheid op het volk centraal staan. Deze manier van communiceren heeft vaak tot doel de gevestigde orde 'wakker te schudden' en 'omver te werpen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn modeverschijnselen. Eerdere termen die populair waren zijn toko of tent. Allemaal bedoelt om een joviale sfeer neer te zetten en het niet zo als werk te hoeven zien. Want hoewel 'iedereen' werk 'ontzettend belangrijk' vindt, is het meest gehoorde antwoord op de vraag "hoe was je weekend/vakantie?": "Veel te kort!"
Maar na het weekend lekker naar je clubje gaan, klinkt alweer veel leuker. Gezellig, bijna...