Wat is correct nederlands: de winkel gaat om 9 uur open of de winkel gaat om 9 uur los?

Kom zelf uit Kampen misschien heeft het daar mee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.6K

Antwoorden (7)

De winkel gaat open.

Toegevoegd na 47 seconden:
In het oosten van het land wordt inderdaad vaker "los" gezegd. Dit is echter niet juist.

Een schroef zit los. Een deur gaat open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de winkel gaat om 9 uur open
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, lol @ jou xD
Open natuurlijk het is geen feestje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een winkel los gaat, zou de winkel een feestje vieren of los van de grond komen en een eindje gaan wandelen 8-)

Maar het is dus inderdaad écht: de winkel gaat open.

Ramen gaan ook open, als je ze los zou doen, moet je gereedschap pakken om eea te demonteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel apart, want los is een synoniem van open.
Op zich zou het niet fout zijn dus.
Het is wel streekgebonden want hier in het westen wordt het niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite allebei fout. De winkel wordt om 9 uur toegankelijk gemaakt voor potentiële klanten, door het ontsluiten van de deur.

Maar dat valt wel behoorlijk in de categorie mierenneuken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de winkel ruit zie je vaak de openingstijden

dus ik zou zeggen de winkel opent om 9 uur haar deuren