Half-vol of half-leeg?

Ondanks dat deze begrippen geen goed Nederlands zijn worden ze veel gebruikt, in welk zinsverband wordt er dan gekozen voor de ene of andere variant ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

Is het glaasje halfvol of halfleeg?
Om dit beter te begrijpen moeten we eerst kijken wat de definitie is van halfvol en halfleeg.
Halfvol betekent dat iets voor de HELFT vol zit, wat impliceert tot 50%. Halfleeg betekent dat iets voor de HELFT leeg is, wat impliceert tot 50%.
Halfvol = 50% en halfleeg = 50%. Hoeveel verschilt 50% van 50% van iets van hetzelfde volume? Niets! Nu wij de definitie van deze twee termen weten
gaan we door naar wat het probleem is.
Wanneer gebruikt men de term halfvol en wanneer de term halfleeg? Om dat te beantwoorden moet men kijken naar de context van een
bepaalde situatie. Wanneer doe je iets met een glas waardoor het volraakt? Inschenken uiteraard. Je schenkt een glas vol, dus als je tijdens het inschenken
zegt dat je een glas halfleeg schenkt klopt het niet volledig. Je schenkt een glas immers halfvol.
Wanneer gebruikt men de term halfleeg? Wanneer doe je iets met een glas waardoor het leeg raakt? Eruit drinken, weggooien of iets dergelijks waarbij
het volume wordt verminderd. Iemand drinkt een glas halfleeg en niet halfvol, dat zou onzinnig zijn in een taal.
Nu de hoofdvraag: Is het glaasje halfvol of halfleeg? We hebben immers zoveel besproken dat we een goed antwoord hebben hierop.
Het glaasje kan zowel halfvol als halfleeg zijn, aangezien het percentage van het volume hetzelfde is. De twee termen moeten gebruikt worden in de juist
context om taalonzin te voorkomen. Heeft men uit een glas gedronken voor de helft, dan is het halfleeg. Heeft men een glas voor de helft ingeschonken,
dan is het halfvol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

half - vol = -half (0,5 - 1 = -0,5)
half - leeg = half (0,5 - 0 = 0,5)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iets vult, ben je halverwege 'half vol'. Als je iets leegt, ben je halverwege 'half leeg'. Dus als je uit een gals drinkt, is dit op een gegeven moment 'half leeg'. De ober die een leeg glas bijschenkt, maakt het 'half vol' (en hopelijk zelfs helemaal vol).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is afhankelijk van hoe depri je bent. Als je alles positief ziet is het glas half vol als je alles negatief ziet is het glas halfleeg. geintje.
Volgens mij is een emmer halfvol als je hem aan het vullen bent en een emmer is half leeg als je hem aan het leegscheppen bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom de termen halfvol en halfleeg geen goede Nederlandse woorden zouden zijn. Ze staan ook allebeide in het 'Groene Boekje' (zonder koppelteken en dus direct aan elkaar geschreven), maar dat even terzijde, misschien heb ik dat onderdeel van de vraag verkeerd begrepen.

Mijn theorie is echter het volgende:

- Halfvol = halfleeg, dus:
- Vol = leeg.

Simpel toch als je er niet te lang (of juist veel te lang) over na gaat denken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het zo goed als eens met het antwoord van Nigoh, echter zou ik het woord depressie er niet bij gezet hebben, want voor mij zijn het vooral optimistische, vrolijke mensen die volop genieten van het leven en ook het beste voor heben met andere mensen en ook zeer behulpzaam zijn indien ze iets voor een ander kunnen betekenen die bij alles zeggen dat alles nog half vol is terwijl het half leeg is.

En het antwoord op deze vraag zie ik dan ook alleen als heel positief voor iedereen die er zo over denkt.

Buiten het depri _waar ik mij in deze vraagstelling niet kan vinden_ deel ik dus gedeeltelijk in het al gegeven antwoord van Nigoh.

Dit daar ik denk dat depressieve mensen deze stelling of de vraag niet echt boeit, daar ze te druk zijn om hun leven weer in goede banen te leiden en trachten _meestal onder deskudige begeleiding_ weer een zinvol leven terug te krijgen om weer volop van hu leven te kunnen gaan genieten.

Zeg dit mede daar ik bij klienieken voor depressieve mensen nog nooit een bord heb gezien waar deze vraagstelling op stond en zo ver mij bekend dit ook geen vraag is die gesteld wordt aan depressieve mensen.

Wel, " Ooit een normaal mens gezien"? met daarachter de vraag " En, beviel dit?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn beleving is dit vooral afhankelijk van wat in je eigen omgeving gebruikelijk is. Ik weet dat ik vooral 'halfvol' gebruik en de meeste mensen in mijn omgeving gebruiken dat ook, vooral in mijn familie.
Misschien dat in andere families vaker halfleeg wordt gebruikt. Puur uit gewoonte dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Halfvol en halfleeg zijn algemeen gebruikte begrippen en dus goed Nederlands. Halfvol is een neutraal begrip. Als je in een ruimte komt waar een glas of een vat staat zal je dat omschrijven als halfvol, tenzij vol of bijna vol de normale of gewenste staat is; zoals bij een aquarium b.v. Halfleeg geeft een negatieve situatie aan; je moet nog ver rijden en de tank is al half leeg.Een bekend gezegde luidt: sommige mensen zien het glas altijd als halfvol terwijl anderen het altijd als halfleeg zien.Als we dit vertalen naar de situatie van de benzinetank zegt de optimist "We kunnen er nog een heel eind mee rijden." De pessimist ziet alleen de beperkte afstand voor zich, zonder oog te hebben voor andere oplossingen.