Wat betekent een "Jeanette-naam?" en wat is de herkomst?

Is misschien Vlaams?

Toegevoegd na 5 uur:
De spelling van "Jeanette" is willekeurig, het kan ook Janet zijn, ik heb het gehoord, niet gelezen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
11.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iemand Jeanetteke genoemd wordt, weet men nu wel wat er mee bedoeld wordt.
Waar het vandaan komt: heel eenvoudig.
Veel Franse jongens en ook in Wallonië hadden de naam Jean of Jean-Jean. "Bonjour Jean. Mais non ce n'est pas un Jean cette une Jeanette" als men wist dat de jonge(man) van de herenliefde was.
In tegenstelling tot de term omosessuale had de uitdrukking een neerbuigende betekenis.
Langzamerhand werd deze term algemeen goed voor het aanduiden van iemand waarvan men dacht dat het een homofiele jongen of man was. De benaming heeft zich langzaam naar het Noorden verplaatst en in Vlaams België ook overgenomen.
Een voile Jeanet is de benaming van een man die vrouwenkleding draagt, maar alleen tijdens uitbundige optochten zoals bij carnaval.
Een echter travestiet noemt men geen voile Jeanet.
De neerbuigende benaming Jeanetteke voor een jongen heeft verder niets met Jeanne D'Arc te maken, en met mij al helemaal niet, hoewel ik wel naar haar vernoemd bent.
http://www.jehanne-darc.com/cms/front_content.php?idart=33
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De term “janette” wordt ook in de scheepvaart gebruikt.
In de tijd dat er nog geen elektronische omvormers voor stroom bestonden (van 12 of 24 volt naar 110 of 220 volt), koppelde men een elektomotor die op 12 volt werkte (door de stroom van een accu-set werd die aangedreven) aan een generator die 220 volt leverde.
Deze methode werd door de scheepswerktuigkundigen een “janette” genoemd.

Antwoorden (3)

Iemand die homo is word in België ook wel eens 'een Jeanet' genoemd.
Waar de naam precies vandaan komt weet ik niet, maar het wil dus zeggen dat de persoon die deze uitspraak doet vind dat iemand een 'homo-naam' heeft.
Wat de definitie van een homo-naam is weet ik ook niet, want je seksuele voorkeur en je naam hebben geen relatie met elkaar.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ranker.com/list/most-common-gay-names-v1/danetidwell
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat is niet echt een officiële lijst, zo te zien zijn de meeste namen door 1 persoon toegevoegd, en ik zie ook mensen die een ander willen zwartmaken door deze met voor en achternaam te noemen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, ja beetje enge website van Dane Tidwell. @Jodokus52, hier een website met geruchten vragen en misvattingen over de persoon en het leven van Jeanne d'Arc. http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/janette
Kijk! Je ziet het zo… da’s een janette.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Waar vind ik Jeanne d'Arc? Toch niet in de link die er staat
.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij is stiekempjes vertrokken, maar is zij weer:
http://www.jehanne-darc.com/cms/front_content.php?idart=33
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, de naam komt van Jean. Een veel voorkomende naam in Frankrijk en België. Onderling werd er dan gefluisterd: dat is geen Jean, dat is een Jeanette. Verdere uitleg was dan overbodig. Langzamerhand werd de betiteling algemeen goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan DArc, In Frankrijk en later in Frans België gebruikte men inderdaad Jean als mannennaam, maar in Vlaanderen is dat steeds Jan geweest. Een meisjesnaam die hier vroeger veel voorkwam was: Janine (weer de -J- uitspreken als -zj-), in het kort als Janne (spreek Zjan uit) uitgesproken. Zo kom je snel aan "een zJanneke of zJanette".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader, wat Wallonië betreft ben ik op de hoogte ::)) en ook met Vlaanderen, waar de naam Jean echt nog zeer regelmatig voorkomt. Er woonden veel Franstalige Belgen in Vlaanderen van Brusselse komaf, bv in Gent wonen nog veel Franstalige families.
Neen, in Vlaanderen is het echt niet altijd Jan.
Jean-François De Coninck
Jean Van Raemdonck
Jean-Claude Van Damme
Jean-Marie Louis Dedecker
Jean-Marie Pfaff
Ik zal de bekende Jeans en Jean-Jeans niet allemaal noemen, maar Jean komt nog steeds veel voor. Men vindt Jean altijd net iets deftiger klinken dan Jan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Frans klinkende namen zijn in Vlaanderen populairder dan de Hollandse namen. Bij de eerste honderd populaire namen in Vlaanderen komt Jan zelfs niet voor, wel bv. Louis, Maxim, Jules, Leon en Bonheur.
In Vlaanderen liever de Franse versie Cézanne dan het Hollandse Suzanne, liever Benoit dan Bennie, liever Jean dan het Hollandse Jan. Het wemelt in Vlaanderen van de Franstalige voornamen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc, klopt wat je schrijft over Jean. Ik had even niet aan de Provincies Vlaanderen gedacht (vooral West-Vlaanderen), die veel langer en nog steeds met het Frans te maken hadden/hebben. Op de dag van vandaag hoor men meer de samenstelling met Jean, zoals: Jean-Luc, Jean-Paul, Jean-Marie, Jean-Pierre, zover klopt het zeker. Dit had je reeds vermeld. Met je tweede reactie ben ik akkoord als het over huidige voornamen gaat. We spreken echter over een tijd van 100/200 jaar geleden toen het Aalst carnaval reeds bestond en hun -Voil (Vlaams dialect voor: vuil) Janetten- eveneens. In de oudheid kwam de naam Jan in de Nederlanden wel degelijk veel voor (België, bestaat nog niet eens zo lang). Amper een 50 tal jaar geleden waren hier namen zoals Jan, Louis, Gust, Jef, Jozef, Marcel, Willy, André... héél populair. Namen die nu men amper nog gebruikt. Jan is Nederlands, Jean is de verfransing. Jan (voornaam)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_%28voornaam%29 Ook prettig om te weten: http://www.nu.nl/voetbal/4039197/jan-meest-voorkomende-voornaam-in-historie-oranje.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader, vandaar de plus, een antwoord hoeft wat mij betreft niet 100% te zijn, maar kan heel waardevol zijn.
In het Vlaamse woordenboek staat bij de omschrijving voor 'nichtje' ( dochter van een oom en tante, of van (iemands) broer of zus, het woord 'Janet'.
Dit is dus een bestaand woord bij de Vlamen!
Na 1950 is hieruit een naam geworden voor homoseksuelen. Wij zeggen ook vaak 'nicht' als wij een homo bedoelen. (valse nicht bijv)

Met een 'Jeannette' wordt een meisje van 8-11 bedoeld, dat lid is van de Franse katholieke scoutbeweging die naar hun patrones Jeanne d' Arc genoemd is.
amc
8 jaar geleden
"Reeds in de negentiende eeuw werden slordig verkleedde figuren in de Aalsterse pers als "schandalen en vuil janetten" bestempeld. De ‘Voil Jeanet’, die meer dan honderd jaar later het symbool van het Aalsterse carnaval zou worden, had op het einde van de negentiende eeuw zeker niet het hedendaagse prikkelende en soms aangebrand karakter. Het was op het einde van de negentiende eeuw een typische vastenavondfiguur die in de meeste Vlaamse carnavalsteden voorkwam."
"Een ‘Voil Jeanet’ was iemand die geen kostuum of masker kon huren of kopen en die zich dan maar vermomde met wat hij (of zij) thuis kon vinden. Het waren vooral mannen die afgedragen of versleten kleren van hun echtgenote aantrokken. Dit verklaart de naam. ‘Jeanet’ was een scheldwoord voor een man die zich in vrouwenkleren hulde..."
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/24629/Vanwaar-komt-de-term-voile-jeannet

" Janet is een woord dat in België in de spreektaal gebruikt wordt om homo’s aan te duiden, zie bijvoorbeeld in het Vlaams Woordenboek. Het Prisma Handwoordenboek vermeldt dat janet een beledigend woord is voor een (verwijfde) homoseksueel"
https://dutchplusplus.ned.univie.ac.at/node/73

In Vlaanderen werd het woord Jeanet of Jeanneke (de -J- uitgesproken als zj), tot eind vorige eeuw vaak gebruikt om een verwijfd persoon mee te benoemen. Ook een homo kreeg vaak die naam. Het werd eveneens (nu nog) als scheldwoord gebruikt voor een man die zich eens vrouwelijk voordoet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ plus, bon sang, das geen Jean, das een Jeanetteke