Wat is ook al weer de typ test zin?

en dan bedoel ik de Nederlandse. de engelse versie is THE QUICK BROWN FOX JUPS OVER THE LEASY DOG.
wat is de hollandse zin ook al weer.

Toegevoegd na 27 seconden:
leazy

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet leasy, niet leazy, maar lazy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet jups maar jumps
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh bla bla

Het beste antwoord

Wat jij bedoelt is een pangram:
een zin waarin alle letters van het alfabet voorkomen. De uitdaging is om een zo kort mogelijke zin te maken die aan deze voorwaarde voldoet.

voorbeeld
Lynx c.q. vos prikt bh: dag zwemjuf! (= volmaakt pangram)

Nog een:
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct
(38 letters, gebruikt als voorbeeld door Windows)

Hier vind je er nog meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pangram

Ik herken er zelf niet EEN SPECIFIEK als zijnde DE
Nederlandse typetestzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan het nou dat jouw antwoord er nog niet stond toen ik begon te tikken ?? Er zit drie uur tussen !?!?!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het ook niet.
Ik heb ergens vannacht het antwoord gegeven.
Raar hoor.

Andere antwoorden (3)

Bijna goed.
Het is
"The quick brown fox jumps over the lazy dog".
Dan heb je alle letters van het alfabet.

We noemen een dergelijke zin een panagram (hoewel in een perfect panagram alle letters ook echt maar één keer mogen voorkomen).

In het Nederlands hebben we niet zo'n mooie korte makkelijk te onthouden versie, mar er zijn er wel een heleboel waar je uit kunt kiezen :

* Lynx c.q. vos prikt bh: dag zwemjuf! (volmaakt pangram)
* Doch Bep, flink sexy qua vorm, zwijgt (29 letters)
* Pechdag: sexy quizvrouw blijft mank (30 letters)
* Doch vlakbij zwerft 'n exquis gympje (30 letters)
* Wazig tv-filmpje rond chique skybox (30 letters)
* Sexy qua lijf, doch bang voor 't zwempak (31 letters)
* Sexy dame bezorgt chique volkje fijne wip (35 letters)
* Filmquiz bracht knappe ex-yogi van de wijs (35 letters, gebruikt als voorbeeld door KDE)
* Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct (38 letters, gebruikt als voorbeeld door Windows)
* Max heeft wild zijn postchequeboekje vergokt (38 letters, met ij in plaats van y)
* Op brute wijze ving de schooljuf de quasi-kalme lynx (42 letters, gebruikt als voorbeeld door NetBeans)
* De verliefde ex zag bij het aquaduct de walvis omkiepen (45 letters)
* Pech, de vrij gebrekkige xylofonist is wel quizmaster! (45 letters)
* Welke chique barones verzamelde fijne xyloglyptiek? (45 letters)
* Het lynxje danste de quickstep met wel vijf roze biggen (46 letters)
* De chique deejay begaf zich ter stede in 'n pak van wolmix (46 letters)
* De querulant beklaagde zich opnieuw over mijn xylofoonspel (51 letters)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Bijna goed. Volgens jouw bron (en volgens mijn Van Dale), heet zo'n zin een pangram. En dat was door Momo al helder aangegeven, met een link naar de zelfde bron als waaruit jij je opsomming gekoppiepeest hebt.
rose
13 jaar geleden
Een kort excuus voor de laatste alinea, ik had je reactie bij Momo niet gelezen. Ik was ook al hogelijk verbaasd dat je je antwoord er nog bij had gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het toch echt als panAgram, en krijg daar ook ruim voldoende hits op - maar inderdaad de meeste engels. Ja, ik snap er niks van waarom ik Momo's antoord niet zag ; ik heb de vraag ook niet al drie uur open staan ofzo. Soms zie ik wel na plaatsen mijn eigen antwoord niet meteen, maar dat is met verversen ook na een seconde opgelost. Heel weird.
Voor dit soort vragen gebruik ik altijd graag de Opperlandse taal- en letterkunde van Hugo Brandt Corstius (onder het pseudoniem Battus). Hij heeft drie prachtige alfabetzinnen geschreven, die uitstekend te gebruiken zijn als typetest:
- Als behaarde chimpansees door een fantastisch gelukkig huwelijk idyllische jongen krijgen, laat ma na over pa's quotum ruzieachtige stekeligheden te uiten, vermits wederzijdse x-chromosomen ijverig zijn.
- Alle Benficaspelers concludeerden dat elf Feijenoorders geen houterige imbeciele Jan Klaassens leken maar nijvere, ongeëvenaarde, prettige, qualitatief rustige spelers, tegelijk uitstekende voetballers wier x-benen ijverig zwoegden.
- Alhoewel bij communisten de eerste furie geluwd heet, is jullie keuze langs matige neutraliteit om, politiek quasi realistisch, stellig te utopistisch van werkwijze, xantippisch ijzerhard zelfs.

Maar een testzin om na te gaan of alle lettertekens van een toetsenbord het doen bestaat in het Nederlands niet. Er is geen Nederlands equivalent voor 'The quick brown fox [...etc.]' . Het tijdschrift Onze Taal deed een oproep. Het resultaat dat het meest in de buurt komt is toen geworden: "Doch Bep, flink sexy qua vorm, zwijgt".
Amadea
13 jaar geleden
Bedoel je de zin waar je met de typles op moest oefenen? Dat was: Het zijn niet allen koks die lange mesen dragen.