hoevaak verslikt een normaal iemand zich in zijn woorden gemiddeld? Of hoe vaak verspreekt iemand zich per minuut?

Verslik me minimaal 3 keer per minuut. Waardoor ik het woord opnieuw moet uitspreken omdat het te onduidelijk is. Denk dat dit komt door slijmerige keel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (1)

´Normaal´ is dit niet te bepalen, omdat ieders manier van spreken heel persoonlijk is.
Denk er eens over na of het verslikken of verspreken ook voorkomt als je iets zingt, of als je voor jezelf een stukje tekst rustig voorleest terwijl er niemand bij is.
Vaak heeft verslikken of verspreken te maken met een bepaalde - onbewuste- spanning in de mond- en keelspieren, oftewel je ´spraakapparaat´.
Zangers en professionele sprekers doen bepaalde oefeningen om het spraakapparaat optimaal te krijgen.
Misschien eens te rade gaan bij een logopedist?