Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent fiepjanknorren en wat is de herkomst van het woord?

Ik dacht dat mijn woordenschat van het Nederlands wel vrij uitgebreid was, maar vandaag leerde ik weer een woord kennen: Fiepjanknorren.

Ik denk dat ik wel een idee heb van de betekenis, maar ben er niet geheel zeker van. Ik weet in ieder geval al helemaal niet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mij totaal onbekend. Ik studeer Nederlandse dialecten en kan er niets van terug vinden. Toch geen Fries?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Diepzeedammen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepzeedammen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is zeker geen nieuw woord.
Ik ken het al 40 jaar.

Wij gebruikten vroeger natuurlijk niet het woord n**ken en de deftige term "copuleren" kenden wij helemaal niet.

Dus spraken wij over hupjantijssen
of fiepjanknorren.

Ik dacht altijd dat dat zelfverzonnen woorden waren, tot ik stuitte op het artikel in de bron die al gegeven is
http://www.nvgj.nl/fiep-jan-knor

Daar wordt gesproken over verloedering van de taal, maar in mijn ogen zijn deze woorden eerder een eufemisme:
een verzachtende, verbloemende of verhullende uitdrukking die gebruikt wordt in de plaats van iets wat als ruw of kwetsend gevoeld wordt, voor iets wat als een taboe gezien wordt of voor iets wat met een negatieve gevoelswaarde verbonden is.


De herkomst van dit woord is wat mij betreft mijn ex!
Die kwam van een Brabants dorp en zat vol sappige uitdrukkingen.
Want "de liefde bedrijven", wat het dus betekent
dat was veel te soft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)