Wat betekent fiepjanknorren en wat is de herkomst van het woord?

Ik dacht dat mijn woordenschat van het Nederlands wel vrij uitgebreid was, maar vandaag leerde ik weer een woord kennen: Fiepjanknorren.

Ik denk dat ik wel een idee heb van de betekenis, maar ben er niet geheel zeker van. Ik weet in ieder geval al helemaal niet waar het vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mij totaal onbekend. Ik studeer Nederlandse dialecten en kan er niets van terug vinden. Toch geen Fries?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Diepzeedammen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepzeedammen?

Het beste antwoord

Dit is zeker geen nieuw woord.
Ik ken het al 40 jaar.

Wij gebruikten vroeger natuurlijk niet het woord n**ken en de deftige term "copuleren" kenden wij helemaal niet.

Dus spraken wij over hupjantijssen
of fiepjanknorren.

Ik dacht altijd dat dat zelfverzonnen woorden waren, tot ik stuitte op het artikel in de bron die al gegeven is
http://www.nvgj.nl/fiep-jan-knor

Daar wordt gesproken over verloedering van de taal, maar in mijn ogen zijn deze woorden eerder een eufemisme:
een verzachtende, verbloemende of verhullende uitdrukking die gebruikt wordt in de plaats van iets wat als ruw of kwetsend gevoeld wordt, voor iets wat als een taboe gezien wordt of voor iets wat met een negatieve gevoelswaarde verbonden is.

De herkomst van dit woord is wat mij betreft mijn ex!
Die kwam van een Brabants dorp en zat vol sappige uitdrukkingen.
Want "de liefde bedrijven", wat het dus betekent
dat was veel te soft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Fiepjanknorren is een verloedering van de Nederlandse taal. Het betekend copuleren, ketsen, het roompotje peilen, fleppen, kieren, soppen, flenzen, in de suikerpot roeren, doktertje spelen, wat Koot maar wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet spotten met mijn achternaam!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het geen verloedering.
Het is toch een leuk woord?
Het is een verbastering van: foep, Jan, knorren. Betekenis: snelle wip. Etymologie onbekend.

dan even vlug van foep,jan,knorren maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woorden zijn eigenlijk overbodig zo toch?
Plaatje bij antwoord
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah... een rugmassage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, het betekend dus ondersteunen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of: naar huis duwen :))
amigo
12 jaar geleden
ja zo iets er stond nog een andere vergelijkbare kreet bij zoiets als wip-wappen... oh en oeps daar noemen ze het foepjanknorren dus het is vast iets HEEL anders....
Ik vermoed dat het een "vernetting" van "Poep, Jan, knor" is. Dit komt uit het Poep- en piesmenuet uit de Stratenmake opzeeshow, de tekst is van Hans Dorrestijn. Zie link.

Toegevoegd na 40 seconden:
Stratemakeropzeeshow dus...