Hoe is de toonverhoging aan het einde van een vraagzin ontstaan?

Dit vraag ik me voor nog wel wat meer zinnen af, maar de vraagzin is daar toch het duidelijkste mee.

Voor de mensen die niet snappen wat ik bedoel: aan het einde van een vraagzin gaat je stem altijd omhoog om naar het vraagteken toe te werken. Door deze toonverhoging geef je aan dat het een vraag is, zonder te vermelden dat er een vraagteken achter moe (deze spreek je immers niet uit). Maar, hoe is die toonverhoging eigenlijk ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een interessant artikel, bedankt!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie die site niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, klopt. Ik kreeg hem wel via de mail: http://www.kennislink.nl/publicaties/waarom-klinken-vragen-altijd-hoger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bij de vraag: wil je thee of wil je koffie? Of: wil je een ijsje? Gaat de toon bij mij in ieder geval niet omhoog. Door de klemtoon misschien?

Het beste antwoord

Als het stemgeluid enigermate verhoogd wordt, klinkt een stem wat vriendelijker.

Bij een vraag wil iemand iets van b.v. jou en dus vraagt hij/zij het zo aardig mogelijk.

Let eens op de tv reclame als iets aangeprezen wordt..meestal door een damesstem die dikwijls al wat hoger is dan de mannenstem.

Dan hoor je met almaar hoger stemgeluid van die dame bijvoorbeeld: "voor maar ...euro"

Zo vriendelijk en zo lief mogelijk overkomen is het devies..ook daar dus.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die toonverhoging bij een vragende zin lijkt me ouder dan het schrift dus daar zal moeilijk een oorsprong voor aan te wijzen zijn.
Ik kan me voorstellen dat die vragende toonverhoging zelfs ouder is dan gearticuleerde woorden; m.a.w. dat men aandacht vroeg door het stemgeluid op te laten lopen voor men echt een vraag kon stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja. Hoe oud zal dat zijn? 20.000 jaar?
Ik kan me voorstellen dat bekende, zichtbare, tastbare dingen meestal voor de voeten van de eerste mensen te vinden waren. Laag is bekend. Onbekend is de geestenwereld, de goden, de hemel. Onbekend zit in het uitspansel. Dus vragen gaat omhoog. Wenkbrauwen omhoog, schouders ophalen, handen ten hemel heffen - en dus je stem ook.
Maak een duidelijk punt, neem een stelling in, en je stem gaat omlaag. Handen palm vooruit met vingers naar beneden, alsof je wijst: ‘dáár ligt het antwoord, vlak voor je voeten’.
Theorietje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vriendelijk en aardig bent, dan komt dit het beste over met een hogere stem. Daarom wordt in veel programma's over opvoeding ook gezegd dat als je boos bent je je stem omlaag moet brengen. Je komt dan serieus over en laat merken dat je iets niet leuk vindt.
Als je iets van de ander wilt, een vraag beantwoorden bijvoorbeeld of je doet een verzoek, dan is het dus handig om je stem te verhogen. Let maar eens op hoe dat werkt in je omgeving. Wat wil degene met een hogere stem van de ander en wat als die stem laag is. Hoe reageer jij op dit verschil?