Ik snap de volgende zin niet: De vergadering vond gisteren plaats, maar de te verwach_ positieve reactie bleef uit. Andwoord is verwachtten maar wrm?

Toegevoegd na 55 seconden:
Ik dacht dat meer aan verwachtte OF verwachte maar geen Verwachtten...iemand?

Toegevoegd na 11 minuten:
Oops sorry, de juiste antwoord is dus Verwachten, niet verwachtten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

de te verwachten reactie.

Bleef is in zin 2 de persoonsvorm, niet verwachten.

Toegevoegd na 6 minuten:
"te verwachten" is een bijvoeglijke bepaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit durf ik zo snel niet te zeggen. In dit geval moet het wél, aangezien je bij te altijd het hele werkwoord moet hebben. Je zegt bv. ook: Je hoeft geen reactie te verwachten. Te zorgt ervoor dat het een 'n' op het einde heeft. Mocht er staan: maar men verwach... een reactie dan zou het moeten zijn: Vewachtte. (verleden tijd = stam + te). http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/verwachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gegooide steen is een voorbeeld waarbij er GEEN 'n' wordt gebruikt. De te gooien steen is ook correct, hier zie je ook weer dat het woordje "te" een grote rol speelt. de vallende steen is ook correct
de te vallen steen ook. Dit laatste is een beter voorbeeld.

Andere antwoorden (1)

Het is of 'de verwachte reactie' of 'de te verwachten reactie'.
'De te verwachte reactie' is altijd fout.
De link van het taalgenootschap hieronder heeft meer voorbeelden en uitleg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verklaring:
"In de te verwachten groei hoort een heel werkwoord te staan (een zogenoemde infinitief), en een heel werkwoord eindigt op een n."

Toegevoegd na 8 minuten:
Een infinitief staat ook nooit in de verleden tijd (dat is niet het hele werkwoord).
Voila.
Daardoor is te verklaren dat 'te verwachten' de vorm is om te gebruiken.