Ik moet een brief schrijven naar iemand met vier titels. Hoe begin ik dan?

Moet ik dan beginnen met:
Beste professor Doctor Meester Ingenieur meneer de Jong.
Of moet dit misschien afgekort worden? Zo ja, hoe dan? En moet ik het woord meneer nu misschien weglaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
24.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag in de reacties dat het om een sinterklaasgedicht voor je opa gaat. Dan moetje zeker de titel "Epibreur" niet vergeten. ;-)

Antwoorden (7)

Geachte Heer de Jong zou werken. Of gewoon: Geachte Prof. de Jong.

Als je mensen met hun titles aanschrijft is het zeker niet 'beste zusenzo'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorgaans gebruik je in de aanhef dan alleen de 'hoogste' titel. Omdat professor officieel geen titel is, spreek je hem/haar aan vanuit de Doctorstitel:
Weledelzeergeleerde heer/mevrouw XXX,

Iets minder formeel zou je kunnen beginnen met Geachte professor XXX.

"Beste" is erg informeel en past niet als je vervolgens de titulatuur gaat gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Professor is een functie.
Worden dingen als "Weledelzeergeleerde" nog steeds gebruikt in NL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik het nog wel eens, vooral als ik graag wil dat mensen mijn brief herinneren :$
Het word inderdaad weinig gebruikt, daarom gebruik ik het juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een slijmerij, dat 'weledelzeergeleerde' :s Je kunt misschien direct die vent als heilige vereren.
Utrecht
12 jaar geleden
Helaas; professor is echt geen beschermde titel maar 'slechts' een functieaanduiding.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Professor
http://www.kunstbus.nl/film/hoogleraar.html
http://www.promotiewijzer.nl/index.php/nl/proefschrift/taalgebruik
Mensen die alleen "maar" doctorandus zijn, vinden het soms wel aardig als gewone mensen zoals jij en ik, daar een beetje aandacht aan besteden. Maar iemand die professor, èn doctor, èn meester, èn ingenieur is, heeft al zoveel status opgebouwd, dat hij er meestal geen enkele behoefte aan heeft, als dat ook nog eens extra wordt geaccentueerd.

Geachte heer, of beste professor is dus prima, en 'meneer' kun je beter niet gebruiken, omdat dat niet zo geschikt is voor een aanhef in een brief. En als je deze geleerde man een beetje kent, dan kun je je brief ook prima beginnen met "Dag professor,".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk het begin van een gedicht voor sinterklaas voor mijn opa. Ik zou toch graag met de vier titels beginnen maar dan moet het natuurlijk wel op de juiste manier en volgorde. Weet jij hoe dit moet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, maar dan wordt het iets heel anders! Het is je opa, en het is ook nog voor Sinterklaas. Je kent je opa dus heel goed, en dan moet je er gewoon iets leuks van maken. Of je het dan precies doet zoals het hoort is helemaal niet belangrijk. Als ik jou was, dan zou ik al die indrukwekkende titels verwerken in het gedicht, en daar een klein grapje over maken. B.v. een zinnetje erin, dat je vast wel een titel vergeten zal zijn, omdat hij zoveel titels heeft, of iets verzinnen wat hij (nog) niet is......... b.v. dominee of minister. Zal hij vast wel op prijs stellen hoor.
Bij meerdere titels in het wetenschappelijk onderwijs wordt slechts de "hoogste" titel gebruikt.

Voor een hoogleraar (titel: professor.) is de officiële formele titulatuur "hooggeleerde heer/vrouwe" (doorstrepen wat niet van toepassing is).

Dan wordt het dus "geachte hooggeleerde heer De Jong"
(Het voorvoegsel is met een hoofdletter, want er staat geen naam of voorletters voor.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wat minder: Geachte Hooggeleerde Heer De Jong, als aanhef...Hooggeleerd of weledelzeergeleerd hoort meen ik bij de adressering.
Vroeger stond er in agenda’s vaak een lijstje met aanspreektitels. Die moest je gebruiken in de aanhef van een brief en op de envelop. Hoogleraar: Weledelhooggeleerde Heer/Mevrouw, doctor: Weledelzeergeleerde Heer/Mevrouw, een meester of ingenieur: Weledelgestrenge Heer/Mevrouw enzovoort.
Vroeger sprak je een ingenieur zelfs mondeling met zijn titel aan. Dat is inmiddels allemaal erg uit de tijd. Ik ben al veertig jaar ingenieur, maar heb nog nooit een brief gehad die met Weledelgestrenge Heer begon. "Geachte heer" is tegenwoordig deftig genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint met op de envelop,na de naam de letters s.s.t.t. te schrijven. Dat betekent: alle titels voorbehouden en daarna kun je de brief rustig beginnen met Geachte Heer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waarbij heer tegenwoordig met een kleine letter geschreven wordt. Evenals u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben, Amadea, nog van den oude stempel en ik schrijf idd veel kleine letters.
Ik begrijp dat de ontvanger van jouw brief 'alleen' academische titels heeft en geen adellijke titels. Als dat zo is, maakt dat de zaak vrij eenvoudig.

Als de ontvanger van je brief ook jouw advocaat is (en die zijn allemaal 'meester' in de rechten, dan is dat belangrijker dan al zijn andere verworvenheden en is beter om je brief aan te heffen met 'weledelgestrenge heer,' (wel graag zonder achternaam).

Een 'hippe' professor vindt het acceptabel als je je brieft aanheft met 'Geachte heer Afkijker', maar als hij vasthoudt aan normen die nog maar weinig mensen volgen, doe je er goed aan om alle persoonlijke gevoelens overboord te zetten en je brief te beginnen met 'Hooggeleerde heer,', en om hem te imponeren zeker zonder vermelding van zijn achternaam, want zo 'heurt' het. Als je niet weet hoe 'hip' hij is, of hem daarin enige bewegingsvrijheid gunt, zou ik kiezen voor 'Hooggeleerde Heer,'.