wanneer is iets een plak en wanneer een sneetje?

Een plak cake, een sneetje brood. Wanneer gebruik je plak en wanneer sneetje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Voor een sneetje van iets moet daadwerkelijk gesneden worden ; een plak (die grofweg dezelfde vorm kan hebben) kan ook worden geschaafd, gezaagd, gerold, gekneed, of op enig andere manier gevormd worden.

Een sneetje is dus eigenlijk wel altijd een plak, maar niet elke plak is een sneetje. Bij plakken die gesneden zijn, is de precieze benaming arbitrair, en kiezen we meestal voor de (regiogebonden) voorkeursbenaming ; een sneetje brood is in sommige delen van het land een plakkie brood, maar cake is weer veel vaker een plakkie dan een sneetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het, kan streekgebonden zijn.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zei ik ook al en ter illustratie daarvan:
Deze vraag op deze site: http://www.goeievraag.nl/vraag/dik-plakbrood.270271
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Twente hoor je zeker regelmatig plakkie brood. Klinkt mij nog steeds vreemd in de oren, trouwens, na al die jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dat zeggen we hier wel, een plak brood. Al zal een echte Tukker het natuurlijk over een "snie stoete" hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de ' plak stoet' hoor je regelmatig voorbij komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik niet zozeer, maar dit soort dingen zijn erg regiogebonden.

Andere antwoorden (3)

plak (zn): reep, schel, schijf, snede, snee, stuk, tablet

snee(zn): plak of schijf die ergens van af gesneden is.

In het Engels is het voor beide een "slice".

De woorden zijn synoniemen, maar
beide woorden hebben ook andere betekenissen.

Het gebruik daarvan is
* gevoelsmatig
* streekbepaald oftewel regiogebonden.

Bij een plakje denk ik aan iets wat wat stijver is.
Een plak cake, een plak worst, als het van die harde worst is.
Bij een sneetje denk ik aan iets wat soepeler is:
sneetje brood, sneetje worst, bijv. bij cervelaat.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ter illustratie:

Deze vraag op deze site:

http://www.goeievraag.nl/vraag/dik-plakbrood.270271
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik zelf sneetje alleen voor brood en plak voor de rest, wat het ook is, dik/dun, stijf/slap. Maar zoals je zegt, het is gevoelsmatig en streekgebonden. Wellicht ook persoonsgebonden.
Plak is geen verkleinwoord, en sneetje is dat wel. Dus een sneetje gebruik je voor de kleine dingen en een plak voor de grote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter illustratie: Deze vraag op deze site: http://www.goeievraag.nl/vraag/dik-plakbrood.270271
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou....
Een plak cake is kleiner dan een sneetje brood.
En een plakje kaas is dunner dan een plak kaas, maar een plak kaas is nog steeds veel dunner dan een sneetje krentenmik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En plakJE en snee dan? Het heeft niks met verkleinvormen te maken.
Een plak komt van 'plakkerig'. Een sneetje van iets afgesneden en wat plakt aan het mes of aan je tanden wordt een plakje genoemd als het dun gesneden is.

Een sneetje hoeft trouwens niet eens doorgesneden te zijn, je kunt al een sneetje in iets maken door het in te kerven. Een snee of plak is altijd een afgesneden stuk van iets.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik me flink snij aan iets?
Dan heb ik echt geen sneetje, maar een flinke snee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik een flinke plak chocola eet, hoeft die echt niet te plakken. Evenmin als een plak speculaas trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een gesneden plak brood plakt ook niet ;)
amc
12 jaar geleden
Sneetje of snee, is toch hetzelfde ingesneden iets?
We spreken ook van een reep chocola en niet van een snee. Een chocoladeplak, plakt wel degelijk aan je vingers.
We hebben het dan ook over een snee brood. Ik ken geen plak brood wel een plak ontbijtkoek en die plakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees Etymologiebank er maar op na:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/plak1 "Met → plakken ‘kleven’ lijkt het woord niets te maken te hebben." Wat die plakken brood betreft: dan moet je eens langskomen, dan zal ik ze je laten zien ;)