Wat is de benaming voor het spellen zoals Anton, Bernard, Cornelis enz?

En hoe noem je de variant: Alfa, Bravo, Delta enz.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

De Engelse versie noem je het spellingsalfabet van de NAVO http://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingsalfabet_(NAVO)

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik kwam ook de term 'politiealfabet' tegen, 'internationaal alfabet voor radio-omroepers' en 'legeralfabet'.

Toegevoegd na 35 minuten:
Met de Engelse versie bedoel ik uiteraard de variant zoals die in de vraag wordt opgegeven. Alpha Bravo Delta enz.

In de link hieronder staat per land aangegeven welk spellingsalfabet ze gebruiken en de NAVO gebruikt de variant als in de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Er zijn heel veel alfabetten voor dit soort communicatie. Dat wil niet zeggen dat het NAVO spellingsalfabet ook meteen DE engelse versie is van het telefoonalfabet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja http://en.wikipedia.org/wiki/Spelling_alphabet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HHHH, thanx

Andere antwoorden (2)

Een spelalfabet (ook spellingsalfabet of telefoonalfabet genoemd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ken het Anton, Bernard en Cornelis als het (Nederlandse) telefoonalfabet.

Het Alfa, Bravo en Delta ken ik als het NAVO-alfabet.

Ik werkte ooit op een telemarketingbureau en werk nu (ook) in de beveiliging, waar deze alfabetten dus zo werden/worden genoemd.