Wanneer "merhaba" en wanneer "sjalaam aleikum"?

De meeste Turken die elkaar tegenkomen, zeggen "merhaba" (zo klinkt het althans, en als ik dat zeg reageren ze soms neutraal, en soms blij verrast dat ik dat Turkse woord ken).

Sommige Turken zeggen "sjalaam aleikum".

Wanneer gebruik je "merhaba", en wanneer "sjalaam aleikum"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de dagelijkse omgang met anderen gebruik je merhaba. Selam Aleykum gebruiken hoofdzakelijk (oudere) mannen onder elkaar. Het is een groet dat uit het Arabisch is meegenomen naar Turkije. Wat ook populair is en wat veel onder jongeren wordt gebruikt is gewoon Selam!

Denk niet dat er regeltjes voor bestaan. merhaba = gewoon omgangstaal. (=hallo) salaam aleikum lijkt meer door islamitische mensen te worden gebruikt. Loenie, waar ben je !

''Merhaba'' betekent ''Hallo'' ''Salaam Alaikum'' betekent ''Vrede zijt over U'' Ik denk dus dat je die 2e groet gebruikt bij mensen die je lief hebt en waar je erg veel van houd. De 1e groet gebruik je bij de slager, bakker enz. Toegevoegd na 41 seconden: Er zit ook wel iets in wat Fargh zegt, dat de 2e groet meer door gelovigen wordt gebruikt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100