Gebruik je bij het getal -1 enkelvoud of meervoud?

Bij elk positief getal gebruik je meervoud, behalve bij het getal 1. Is dat ook zo met negatieve getallen?

Ik weet dat er nauwelijks iemand praat over 'min 5 koekjes' maar het moet toch kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Ja, men spreekt ook van meervoud bij negatieve getallen. Denk eens aan -5 graden Celcius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan spreek je over te weinig koekjes en dat is ook negatief.
Dus bij -1 gebruik je enkelvoud en bij groter dan -1 meervoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt kleiner dan -1? want 1 is groter dan -1 en heeft nog wel enkelvoud, of ben ik nu in de war? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Hermantje,
Ik heb zo geredeneerd. Heb je 1 Euro schuld dan is dit -1.
Heb je een GROTERE schuld b.v. 5 Euro, dan is dit -5. Vandaar mijn taalgebruik. Of alle GV-ers het daar mee eens zijn!!!!
Of: Vandaag vriest het -1 gr C. Gisteren heeft het -10 gr C gevroren. Dus heeft het gisteren MEER (groter) gevroren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk ook een juiste redenering.
Toch zouden veel mensen wiskundig aannemen dat 'groter dan een negatief getal' uiteindelijk positief wordt. Plusje voor een correct antwoord :)