Wat betekent het als je iets ''in het perspectief'' moet zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
31.4K

Het beste antwoord

Het grotere plaatje zien, dus niet 1 aspect maar ook alles eromheen dat erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (4)

Je ziet een gebeurtenis of een feit in de toenmalige omstandigheden b.v. een opstand is begrijpelijker in een periode in een periode van grote armoede dan in een van grote welvaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je iets "in de juiste verhouding"moet zien. Dus dat "iets" niet als een los op zichzelf staand gegeven beoordelen, maar als onderdeel van een groter geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perspectief betekent:
"Een techniek voor het uitbeelden van ruimtelijke verhoudingen en driedimensionale voorwerpen op een plat grondvlak teneinde een soortgelijk effect te verkrijgen als door het menselijk oog wordt waargenomen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/nol.php"

Oftewel: als je bijvoorbeeld in perspectief een tekening maakt, dan probeer je diepte te creëren: een 3-dimensionaal effect.

Als je "iets" in perspectief moet zien, dan betekent dat, dat je het 3-D moet zien: de diepte in, dat "iets" van alle kanten bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perspectief is een punt van waaruit iemand naar iets kijkt of waarneemt.

‘Iets vanuit een bepaald perspectief zien’ is een belangrijke uitdrukking. Vaak wordt mensen gevraagd om toe te lichten hoe ze ergens tegenaan kijken: ''Vanuit welk perspectief beoordeel jij het probleem?'' Ook in de teken- en schilderkunst speelt het begrip perspectief een belangrijke rol. Zo worden tekeningen in perspectief getekend om aan te geven wat de verhoudingen in de tekening of het schilderij zijn: ''De toren is naar verhouding kleiner dan de boerderij; het perspectief van jouw tekening is onjuist.''