Alle werkwoorden waarbij het de vraag is of het op een -d of een -t of -dt eindigt.
Ook hier op GV zie je daar vaak vragen over, en je ziet dat er veel fouten mee worden gemaakt.
Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft hier moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (40)

alledaagse woorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neit, ehhh niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"is" in plaats van "eens"...

Ik zag is een vogel vliegen... Dat is wellicht het meest vaak en meest kwalijk fout gespelde woord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een vreemde vogel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vreselijk irritante fout
AWM
14 jaar geleden
"het meest vaak" is ook een kwalijke vaut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd ereis vaak gebruikt i.p.v. eens,dus das nie vaut.
AWM
14 jaar geleden
Vroegah, ja....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meesterlijk AM
Alsjeblieft, de honderd nederlandse woorden die het vaakst fout gespeld worden.

"A
1 abonnee
2 accelereren
3 accommodatie
4 adellijk
5 agressief
6 aluminium
7 aperitief
8 appartement
9 applaudisseren

B
10 baby’s
11 barbecue
12 begrafenis
13 begroeiing
14 blocnote
15 bureau
16 burgemeester
17 burgerlijk

C
18 cadeau
19 cafés
20 caissière
21 cappuccino
22 Celsius
23 chagrijnig
24 comité
25 conciërge
26 consciëntieus
27 controle
28 cosmetisch
29 crèche
30 cursus

D
31 daarentegen
32 diarree
33 dichtstbijzijnd
34 dieet
35 distantiëren (zich -)

E
36 eczeem
37 elektronisch
38 euthanasie

F
39 faillissement
40 faliekant
41 filet
42 frikadel

G
43 gedachtegang
44 gerelaxt
45 gewelddadig
46 gezamenlijk
47 grenzeloos
48 guerrilla

H
49 hartstikke
50 hbo’er
51 hepatitis
52 hopelijk

I
53 impresario
54 interessant
55 interview

K
56 kangoeroe
57 karekiet
58 kosteloos
59 krokus

L
60 lasagne
61 liniaal
62 litteken
63 loep

M
64 macaroni
65 millimeter
66 monniken

N
67 namelijk
68 Nederlandse

O
69 oktober
70 omelet
71 onmiddellijk
72 opticien

P
73 parallel
74 per se
75 pijler(dam)
76 portemonnee
77 product
78 pyjama

R
79 rechtstreeks
80 rechtszaak
81 reclame
82 relaxed
83 represaille

S
84 saté
85 satelliet
86 seksualiteit
87 sieraad
88 sperzieboon
89 stiekem

T
90 te allen tijde
91 ten minste
92 ten slotte
93 trukendoos

U
94 uittreksel

V
95 vacature
96 van tevoren
97 verrassing

W
98 wel eens

y
99 yoghurt

Z
100 zone"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dichtstbijzijnd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Burgemeester Iedereen spelt het als burge(r)meester
Pannenkoek Er zijn nog veel mensen die Pannekoek spellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf nooit burgeRmeester. Heb het ook nog nooit gezien. Pannenkoek is gemeen, want die regel veranderd steeds... ;-)
word/wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik me vaak aan erger is "dan denk ik bij me eige" ipv dan denk ik bij mij zelf. Of, Hij heb een fiets bijvoorbeeld. Ipv Hij heeft een fiets." Ik lig dat hier even neer".ipv. Ik leg dat even neer. Deze schieten mij even te binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik irritant vind is:
Ik ga der kamertje verven, i.p.v. ik ga HAAR kamertje verven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom vaak de raarste versies van sowieso tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voornamelijk werkwoorden. Hier op GV is dat schat ik 80 %van de fouten, deels door slordigheid, deels doordat het op een beeldscherm niet zo snel opvalt als het woord an sich verder niet verkeerd gespeld is, (ook voor niet-dyslectici), deels door ongelofelijke maar nog steeds bestaande onkunde en onbekendheid met eenvoudige werkwoordvervoegingen en vooral toepassing van Kofschip / Fokschaap / Schuifkip.

Met name woorden die je net iets anders spelt dan de versie van het woord die je bij lezen het vaakst onder ogen krijgt, gaan zeer regelmatig de mist in. Berucht is vooral : het gebeurd. Omdat het meestal IS gebeurd, maar op het moment dat het gebeurt, moet je gebeurt naturlijk wel met een T schrijven. Dat schiet er inderhaast wel eens bij in ; je bent tenslotte een antwoord aan het schrijven, en niet een dictee aan het maken.
Zo zijn er meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Ik heb me fiets vergeten.' i.p.v.
'Ik ben mijn fiets vergeten.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet zozeer spellen maar wel verkeerd gebruikt.
In Drenthe zeggen ze heel vaak; hij hef....(hij heeft)
en dan bedoelen ze een zij.
Het onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk wordt vaak niet gemaakt.
Soms kom ik er naar een tijdje pas achter dat ze een vrouwspersoon bedoelen als ze het over hij hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak woorden met d,t, of dt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk lisdektie. Sorrie, dyslectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee echt voor de volle 100% zeker dyslectie (en dan bedoel ik natuurlijk dislexi of was het nou dislecti)

dyslexie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel geen spellingfout, maar hen en hun wordt net zo vaak verkeerd gebruikt als dan en als.
'ik heb het hun verteld'? 'ik heb het hen verteld'?
'net zo groot als ik ben'. 'net zo groot dan ik ben'/
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik irriteer me aan iets."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dyslexie, vooral als je 't hebt en als je er iets over wilt lezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou dyslectie is zonder X maar met CT haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn punt is duidelijk, haha.
Woordten met dt! Het verrast me elke dag nog hoe weinig mensen dat kunnen. =þ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per se wort nied per se verkeert gespelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik spelde altijd nog en toch fout dan wist ik niet wanneer is CH of G moest doen ik denk dat dat de meest gemaakte fout van kinderen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de woordcombinatie TE ALLEN TIJDE zie ik ook meestal verkeerd gespeld staan.

Toegevoegd na 22 minuten:
Overigens denk ik wel dat er een onderscheid te maken is tussen verkeerd gespelde woorden (de schrijver bedoelt het woord ook echt zo te schrijven) en tipfouten (onbedoeld, zoals er bij mij vaak het woordje neit tussendoor glipt door snelheid)

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik las eens een interview met Ivo de Wijs over taal; hij had ergens in een grafsteen gegraveerd zien staan: "we konden je nog maar net"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, ik dacht serieus dat het teN allen tijdeN was. Ik neem aan dat je daar op doelde? http://nl.thefreedictionary.com/te+allen+tijde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd. ik stoor me er gelukkig niet aan hoor. Uiteindelijk is een taal iets levends en Te Allen Tijde stamt echt nog uit de tijd dat er naamvallen bestonden in het Nederlands (i.t.t. Duitsland hebben wij dat gedoe beetje bij beetje losgelaten gelukkig). Als mensen het maar vaak genoeg ook op andere manieren spellen wordt het volgens mij vanzelf een keer goed. Maar nu is dat nog niet zo, voor zover ik dat weet. zo'n soort verbazing voelde ik ook toen ik erachter kwam dat "sowieso" niet als zowiezo wordt geschreven of zoiezo ofzo (hihi). Dat schijnt uit het Duits te komen trouwens
B.V. in plaats van bv

Toegevoegd na 2 minuten:
sex in plaats van seks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een 'ij' waar het een 'ei' moet zijn.
Volgens mij is dit, na de d/dt/t - uitgangen de meest gemaakte fout, als ik hier op GV rondkijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
(en omgekeerd, natuurlijk - 'ei' voor 'ij')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zeggen mensen ik ken, maar het is ik kan. Ik hoor ook wel een mij zelf
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de rest denk ik dat je niet bedoelt welke worden we niet alleen verkeerd schrijven en typen, maar woorden waarbij we door de snelheid de letters verkeerd zetten :)
Met name kleine woorden gaan hierdoor verkeerd.

In dat geval denk ik aan:
niet - neit
haha - ahah
waarom - warom
meer - emer

Wellicht hebben anderen meerdere suggesties voor me, ik kom er even niet meer op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmiddellijk en cappuccino zijn berucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k hep cheen iedee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kon laatst bij de slager een 'broodje lamsfile' krijgen. Arm beest. Bij de lunchroom zie ik vaak idd. capucino, cappicino of capuccino en de groenteman op de markt doet veel met '3 advocado voor twee eurie'. Daar word je pas dronken van. Ook de ijzerwarenwikel weet vaak niet het verschil tussen knijptangen en nijptangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sowieso

ik zie soms:
zowiezo
zowieso
sowiezo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onmiddellijk

Ongelofelijk na alle (lagere school) aandacht die er bij iedereen aan werd besteed. Maar waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Me in plaats van mijn/m'n

Ik kreeg ooit een 0,5 in plaats van een 1 voor m'n huiswerk omdat ik had geschreven: Ik heb 'me' huiswerk niet af.

(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigelijk- eigenlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Irritant word weliswaar veel verkeerd gespeld.
Ikzelf schrijf het expres verkeerd omdat ik ''Erritant'' leuker vind klinken ^^ je zegt toch ''eerietant'' en niet ''irrietant''
Of ben ik nou blond? o_0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord 'verkeert'.

Regelmatig kom ik tegen: ...'verkeerd in goede staat'.
Ja, en dat is dus inderdaad verkeerd, want het moet hier natuurlijk zijn: 'verkeert...' het komt immers van verkeren stam= verkeer +t

(lang leve de spellingscontrole.... )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stampot is het woord wat het meest verkeerd geschreven wordt in Nederland

Deze vraag was in weekend miljonairs 2 jaar geleden ongeveer

Het was een 8000€vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een kopie voor uzlef i.p.v. uzelf.