is 'gedaan gehad' goed nederlands?

Mijn moeder zei 'Dat hebben ze wel gedaan gehad'. Als in: dat hebben ze vroeger wel gedaan. Ik kan niet geloven dat dit correct nederlands is. Misschien weet iemand het hier? Met uitleg graag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het wel uit het dialect in Brabant.

Antwoorden (3)

Ja dat klopt het is voltooid verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is oud-Nederlands. In het boek "Nederlandsche spraakleer" van Willem Bilderdijk (1826), wordt het als Nederlands gebruikt. Daar staat ook een uitleg bij gegeven, die mij helaas niet geheel duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is Brabants/Vlaams en geen correct hedendaags Nederlands of ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) zo je wilt.
Het 'gehad' moet er af.