Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welke lettergreep licht de klemtoon bij "boulevard", en met name bij "RTL Boulevard"?

Ik hoor veel mensen de klemtoon op BOU leggen, maar ik dacht dat het op VARD hoorde. Wat is juist?

Toegevoegd na 43 seconden:
*schaam* ligt met met een g dus.

bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je uitgaat van het originele Franse woord (wat overigens weer gebaseerd is op het Nederlandse bolwerk), dan ligt de klemtoon op de derde lettergreep.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, kleine toevoeging: want Franse woorden hebben de klemtoon per definitie op de laatste lettergreep.

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet wat goed is, maar bij mij ligt de klemtoon op ''vard''. uitspraak -> Boulevaard
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Frans woord, dat ook wel op zijn Engels uitgesproken wordt. In beide gevallen ligt de klemtoon op 'vard'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Engels ligt de klemtoon op bou-.
http://www.howjsay.com/index.php?word=boulevard&submit=Submit
Het Franse woord 'boulevard' heeft geen klemtoon omdat in tegenstelling tot Engels of Nederlands het Frans geen klemtoon kent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Waar haal je dat nou vandaan? Zou me een saai gesprek worden als een Fransman nergens klemtonen zou gebruiken...
Lees eens "Frans voor dummies": De klemtoon in Franse woorden van twee of meer lettergrepen ligt op de laatste lettergreep!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding