Als het tegenwoordige tijd is, is het met een t:
- Wat betekent dit?

Als het een voltooid deelwoord is, is het met een d:
- Wat heeft dit betekend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zegt meestal: het betekent.
In verleden tijd zeg je Betekende, maar je schrijft betekent eigenlijk nooit met een d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent bij een persoonsvorm (het betekent). Aangezien een pv altijd stam + uitgang is (in het geval van een derde persoon een t)
Betekend bij een voltooid deelwoord (heeft betekend). Aangezien je bij een vd naar de laatste letter van de stam moet kijken of die in 't kofschip zit. De N zit niet in het kofschip, dus dan is het een d. Had ie er wel ingezeten, had het een T moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Betekent' schrijf je als het woord wordt gebruikt als de derde persoon in de persoonsvorm.

Een voorbeeld: Wat betekent het woord 'vervoegen'

'Betekend' schrijf je als het om een voltooid deelwoord gaat.

Een voorbeeld: Hij heeft heel veel voor mij betekend.

Nog een ander voorbeeld met een heel andere betekenis waarbij dit deelwoord gebruikt wordt: Het dwangbevel werd door de deurwaarder betekend.

(Een dwangbevel is een officieel stuk dat (dikwijls) via de post aan ter kennis wordt gebracht. Dat ter kennis brengen noemt men 'betekenen')

Groet,

Ton