Welke is goed? Zij heeft mooi haar of zij heeft mooie haren?

ik begrijp niet welke is goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in dit geval : wat is goed?

Antwoorden (7)

Allebei goed. Maar zij heeft mooie haren staat beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal ook wel liggen in de zinsopbouw hoe je iets verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is allebei goed, maar "Zij heeft mooi haar" klinkt beter als je het over de gehele haardracht hebt (dus kleur, kapsel e.d.)

Haren verwijst meer echt naar de separate haren, zoals in: Ieder mens heeft ongeveer 150.000 haren op zijn hoofd, of:
gisteren ontdekte ik mijn eerst grijze haren.

Zie ook de bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag allebei. Maar zij heeft mooi haar is gangbaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het verschil duidelijk kunnen maken met de zin: "Zij heeft mooi haren, maar het is lelijk gekapt". (Strikt (grammaticaal) genomen zou ik dan moeten zeggen ". . . maar die zijn lelijk gekapt.") Dan heeft ze mooi materiaal om een mooi kapsel van te maken, maar de kapper heeft er niets van gemaakt.
Maar ik zou het niet fout vinden, als diezelfde zin zou beginnen met "Zij heeft mooi haar, maar . . . "
Dus: het verschil is subtiel, ik zou niet gauw de een of de ander fout rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind "zij heeft mooi haar"
beter omdat je dan het geheel als coupe beoordeelt.

Zij heeft mooie haren
vind ik eigenlijk niet kunnen omdat het dan op specifieke haren gaat en dus eigenlijk nogal technisch klinkt alsof je de vorm kleur en haarwortel etc etc beoordeeld
dus heeft geen complimenteuze inhoud
Dit zou alleen als gesprek bij kappers een compliment zijn