Dito wordt / werd inderdaad ook los gebruikt (bijvoorbeeld in het italiaans), en betekende ongeveer hetzelfde (haha) als idem.
Idem betekent letterlijk "hetzelfde", maar dito betekend "het reeds gezegde", of vrij vertaald "wat al gezegd is", of heel vrij vertaald "hetzelfde" dus.

Als je deze 2 samen voegt krijg je dus "hetzelfde dat al gezegd is". Dat is dus niet zozeer dubbelop, maar meer nog sterker dan het los gebruiken van 1 van deze 2 woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Idem dito is de volledige uitspraak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees 2 antwoorden van je, en ze zijn bijde zinloos... Als je geen direct antwoord op de vraag hebt, geef dan ook geen antwoord, maar plaats een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Go Ivar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis toch een antwoord?? O_o
Idem en dito betekennen hetzelfde. Het is dus eigenlijk dubbelop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waar, zie mijn antwoord.