Hoe maak je deze grammatica in het Duits (zie omschrijving)?

Hoe maak je de meervoudsvormen in het Duits? En waar komen vaak punten, komma's te staan in een 'normale' zin (interpunctie)? Waar moet je nog meer opletten bij het schrijven van een Duitse brief? Iemand nog goede tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Voor de meervoudsvormen kun je het best in een woordenboek kijken, er zijn wel wat algemene regels (http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2199654/duits/item/2434228/meervoud-in-het-duits/), maar die zijn moeilijk aan te voelen.

Waar je op moet letten bij een Duitse brief (ik neem aan dat het voor de middelbare school is) is dat je iets schrijft binnen je mogelijkheden. Dat klinkt raar, maar ik bedoel dit:
Stel je moet een zakelijke brief schrijven en je wilt beginnen met zoiets als: Naar aanleiding van uw schrijven van 23 december jongstleden...
Dat zou je letterlijk kunnen omzetten in het Duits met behulp van het woordenboek. Maar in zo'n ingewikkelde zin zitten heel wat moeilijkheden: hoe schrijf je naar aanleiding van? Met welke naamval gaat dat? Schrijven, is dat een werkwoord of een zelfstandig naamwoord? Hoe vertaal je van? Wat is jongstleden? Etc.
Je zou diezelfde brief ook kunnen beginnen met: Op 27 december heb ik uw brief ontvangen. Graag wil ik daar op antwoorden.
Je hebt dan eenvoudiger zinnen waarvan je de meeste delen al ooit eens geleerd hebt en zonder ingewikkelde grammaticale dingen. Daardoor is het veel makkelijker om geen of maar enkele fouten te maken.

Wanneer je op die manier je brief geschreven hebt, loop je hem nog drie keer helemaal door:
1e keer: let erop of hij 'loopt', klinkt het goed?
2e keer: bedenk bij elke zin hoe je hem ontleed en of de zinsdelen daarbij in de goede naamval staan: onderwerp in 1e naamval, lijdend voorwerp in 4e naamval, meewerkend voorwerp in 3e naamval. Controleer in deze ronde ook of je de woorden vervoegd hebt met behulp van de goede rijtjes: lidwoord met zelfstandig naamwoord, lidwoord en bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord, alleen bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord.
3e keer: zet bij elk voorzetsel in je brief met welke naamval hij gaat en controleer of je dat goed hebt toegepast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft de interpunctie: Bij niet al te ingewikkelde zinnen, kun je volstaan met de tekens die je ook in het Nederlands zou zetten.
Breek nooit woorden af aan het einde van een regel, want daarvoor zijn in het Duits andere regels dan we hier hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De interpunctie is hetzelfde als bij een Nederlandse tekst.
Meervoud heb je, ook net als in nederland, verschillende uitgangen+ uitzonderingen. Heb vroeger een handvol lijstjes uit mn hoofd moeten leren. Om die te weten moet je dus of grammatica leren, of het woordenboek erbij pakken
12 jaar geleden
Op deze site staan de regels voor meervous in het Duits:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Duits/Grammatica/Meervoud_van_het_zelfstandig_naamwoord

Op deze site kun je ze ook oefenen.
http://web.piusx.nl/Grassroots/basisgrammatica/duits_meervoud/oefeningen.htm

Dan is het nog de vraag of je een formele of informele brief schrijft. Voorbeeldbrieven van beide versies en bijzonderheden over datum en aanhef vind je hier:
http://www.duits.de/vaklokaal/sg/sgdivbrf.htm
Guten Erfolg!