Is er een verschil tussen "ik woon" en "ik ben woonachtig"?

Is er qua betekenis een verschil tussen die twee, of is het alleen "duurdoenerij" om te zeggen dat je ergens woonachtig bent? Hetzelfde vraag ik me af bij mensen die zeggen dat ze ergens werkzaam zijn.

bamibal
11 jaar geleden
in: Taal
46.7K
Amadea
11 jaar geleden
Er heeft al eerder iemand zich dat afgevraagd: http://janpauls.blogspot.nl/2008/02/woonachtig-het-woord-zonder.html
bamibal
11 jaar geleden
Leuk artikeltje!

Het beste antwoord

Betekent hetzelfde maar je gebruikt het op een andere manier. "Woonachtig" en "werkzaam" zijn bijvoeglijk naamwoorden die een toestand of eigenschap van iemand aanduiden:

"de dader is een man, ongeveer 30 jaar oud, woonachtig en werkzaam in de omgeving van Amsterdam."

Klinkt redelijk normaal, misschien een beetje ambtelijk / formeel.

"de dader is een man van ongeveer 30 jaar die woont en werkt in de omgeving van Amsterdam" betekent hetzelfde. Klinkt anders, "woont" hier een werkwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Woonachtig wil zeggen dat je in een bepaalde gemeente of stad bent ingeschreven.
Ik woon wil zeggen dat daar ook effectief woont

Bv u bent ingeschreven (woonachtig) in Amsterdam maar u woont in Den Helder bij uw ouders, om bv verwarmingskosten uit te sparenn tijdens de winter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee als je ergens woonachtig bent woon je niet ergens anders of je zult het met een bron moeten bewijzen wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben woonachtig in evere, maar ik woon in Den Helder.
Mijn officieel adres is in evere, maar ik woon in Den Helder en in het weekend woon ik in Hofstade bij mijn kinderen.
Woonachtig, ik wordt geacht te wonen in de gemeente of stad waar ik ingeschreven ben. Dat is het officiele adres. Dat is ook de gemeente of stad waar ik mijn belastingen betaal, ik ingeschreven ben voor de verkiezingen enz.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit een bron met bewijs? Het zou best kunnen maar dan moet je dat verifiëren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar je slaapt of het meeste slaapt is niet noodzakelijk uw wettelijke woonplaatst. http://www.encyclo.nl/begrip/woonachtig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw wettelijke verblijfplaaats moet zelfs geen huis zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar je hebt mij niet kunnen overtuigen met je antwoord en je vage reacties. Zelfs in je bron wordt geen verschil uitgelegd tussen woon en woonachtig.