Gekko's zijn vindbaar bij dicht bebladerde bomen en eten muskieten. De totèki of kaku pocht met zijn opmerkelijke gele en oranje halskwab, die hij gewichtig opzet om vrouwtjes te versieren of aanvallers af te weren.
Eén geelbruine, doorschijnende gekkosoort met uitpuilende zwarte ogen en naar buiten staande ledematen, heeft zuignappen op zijn poten. Zo kan hij muren beklimmen. Hij wordt 'pega pega' genoemd wat staat voor 'plakkerig plakkerig'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pegapega of totèki
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gekko wordt in het Papiaments ook wel Pegapega genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wel Tjitsjak genoemd, maar dan wel die kleintje (15 cm) die 's avond met velen het plafond bevolken. Gekko's zijn eigenlijk die grote van 30 cm of zo. Pas op: als ze op de grond lopen en nog iets groter zijn, dan zijn het kaaimannen en die bijten.

Toegevoegd na 15 seconden:
Grapje hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemden die beestjes Toteki.