Waarom (altijd) '-genoot'? Bestaan er alternatieven? En waar komt het vandaan?

Bijvoorbeeld klasgenoot, bondgenoot, celgenoot, huisgenoot, kamergenoot.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echtgenoten hebben echt genoten als echtparen echt paren... Komt nergens vandaan, kijk maar eens hoe vaak dat er genieten aan te pas komt bij genoten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als twee echtparen echt paren, hebben twee echtparen echtgenoten :)

Het beste antwoord

Het woord komt in onze taal al voor sinds het jaar 800.
Het komt van het woord 'ginot'. Dit betekende oorspronkelijk: iemand die samen met een ander geniet (in de zin van 'gebruik maken van')
Dus bijv.: een klasgenoot heeft gebruik gemaakt van dezelfde klas; een kamergenoot van dezelfde kamer; een huisgenoot van hetzelfde huis; etc.
Woorden met vergelijkbare betekenissen zijn: maat, gezel, compaan, kameraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja hoor, alternatieven zat: medeleerling, kompaan, geallieerde of medestander, medegevangene, medebewoner, slapie of contubernaal

Nooit genoten altijd mis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mede klas gebruiker.
Mede kamer gebruiker.
etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoot komt van genieten en dat betekent behalve genot ervaren ook ten deel vallen, vandaar.
Er zijn wel alternatieven zoals hierboven geschetst maar -genoot is neutraal en kortom een goede omschrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezocht in de Van Dale, alleen gaat het daar om de verleden tijd van "Genieten"
Genoot komt van "genootschap", wat letterlijk "open vereniging" betekent. Je klasgenoot is dus een medelid van de "open vereniging" van de klas (hier wat minder letterlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezel? Klasgezel, bondgezel, celgezel, huisgezel, kamergezel.
Met al die gezellen wordt het al gauw gezellig :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere woorden hiervoor zijn: schoolkameraad, bondkameraad, celkameraad, huiskameraad.