Hoe kun je het beste een verband in een tekst vinden bij leesvaardigheid?

Zoals de verbanden: Opsomming, Tegenstelling, Oorzaak-gevolg, concluderend enzovoort. Bij leesvaardigheid van Nederlands.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
7.2K

Het beste antwoord

Door middel van de verbindingswoorden. Deze signaalwoorden geven aan wat voor een verbanden er binnen een zin, tussen zinnen en tussen alinea’s zijn. Zij geven aan wat de structuur van de tekst is.

Tien veel voorkomende verbanden met voorbeelden van verbindingswoorden zijn
- tijd : voordat, nadat, eerst, daarna, wanneer, vroeger
- opsomming : en, ook, ten eerste, ten tweede, vervolgens
- tegenstelling : maar, echter, hoewel, toch, daarentegen
- vergelijking : zo, evenals, in vergelijking met, soortgelijk(e)
- oorzaak – gevolg : door, doordat, waardoor, te danken aan
- doel – middel : om te, daarmee, waarmee, door middel van
- voorbeeld/toelichting : een voorbeeld ( hier)van, ter illustratie
- reden/verklaring/argument : want, omdat, daarom, vanwege, immers
- voorwaarde : als, wanneer, tenzij, in (voor) het geval dat
- samenvatting/conclusie : samengevat, kortom, dus, al met al, vandaar dat

Een voorbeeld: in een tekst staan vaak voorbeelden. Je kunt dat zien aan de volgende
signaalwoorden: voorbeeld, bijvoorbeeld, onder andere, zo en zoals. "Op school leer je allerlei vakken, bijvoorbeeld rekenen, taal en geschiedenis". "De aarde is verdeeld in zeven werelddelen, onder andere Noord-Amerika, Afrika en Antarctica".

Lees het stuk tekst goed. Let op de verbindingswoorden en onderstreep of markeer die.
Bedenk steeds: bij welk verband hoort dat signaalwoord? Noteer dat. Lees de zinnen nog een keer en ga daarbij na of het verband dat jij zag inderdaad klopt.
Amadea