Kan iemand mij uitleggen wat syncoperen is?

De definities van websites zijn mij niet duidelijk genoeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

In taal betekent dit:(mbt een klank, in het binnenste van het woord) laten wegvallen.
Synoniemen zijn: weglaten, uitstoten.

In de muziek betekent dit: het verschuiven van het accent door het volgende zware aan het voorafgaande zwakke of lichte deel te verbinden, hetzij in dezelfde of in de volgende maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de muziek betekent het dat je syncopisch speelt, dat wil zeggen dat accenten en/of akkoordovergangen net niet op de tel vallen, maar bijvoorbeeld net iets ervoor.

Toegevoegd na 50 seconden:
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syncope_%28muziek%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je in de muziek of iets anders?
In de muziek: een syncope is wanneer het accent verlegd wordt naar een 'onlogische' plek. Dus bijvoorbeeld muziekstukken waarbij een heel sterk accent ligt op de vierde noot.
Normaal tel je bijvoorbeeld EEN twee DRIE vier (hoofdletters is die met nadruk), en als je dan bijvoorbeeld EEN twee drie VIER ervan maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet. Als je syncopisch speelt, dan vallen de accenten NIET op de tel (ook niet op de één of de vier).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat zelf te twijfelen of het alleen was als het niet op de tel is, of ook als het niet op de 'normale nadruk-tel' is, omdat dat gewoon makkelijker uit te leggen is.
En volgens wikipedia kan dat ook (zelfde pagina als jij als bron gaf)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zie het. Ik begin nu ook te twijfelen. Volgens mij wat wikipedia beschrijft is gewoon een upbeat. Maar misschien dat ik het mis heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht in eerste instantie ook aan noten die halverwege de tel beginnen, dus misschien klopt die wiki wel gewoon niet.
syncoperen is verschuiven