Wanneer zeg je Vilnius, en wanneer Vilniaus?

Ik was in Vilnius. Daar viel me op, dat de stad soms Vilnius wordt genoemd, en soms Vilniaus.

Ik dacht eerst dat Vilniaus de Litouwse naam voor Vilnius is, maar dat klopt niet: ook in het Litouws heet de stad Vilnius. Zie bijvoorbeeld http://lt.wikipedia.org/wiki/Vilnius (niet dat ik veel van die pagina begrijp, maar het was een manier om te ontdekken hoe de stad in het Litouws wordt genoemd).

Toch kom ik de naam Vilniaus vaak tegen.

Wanneer zeg je dan Vilniaus, en wanneer Vilnius?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een dialect?

Het beste antwoord

Volgens mij is het een vervoeging. Vilnius wordt gebruikt als naam van de stad zelf. Maar als het gaat om bijvoorbeeld 'de kerk van Vilnius' of 'het metrosysteem van Vilnius' spreken ze van 'Vilniaus kerk' of 'Vilniaus metrosysteem'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% correct. Er zijn wel tot zeven eindes/vervoegingen per znw. Vriendin is Litouws.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vilnius
Vilniaus
Vilniui
Vilniu
Vilniumi
Vilniuje Zijn de andere vervoegingen. De vorm waarin het gebruikt wordt is voor een Nederlander slecht te begrijpen, heb wel eens avond geprobeert een logica te ontdekken maar tevergeefs :)